Om komvux som anpassad utbildning på lättläst svenska
Komvux är en skola för dig som är vuxen.
Du kan läsa på grundnivå
och på gymnasial nivå.
Vill du börja på komvux
som anpassad utbildning?
Kontakta en studie- och yrkesvägledare i din kommun.
Du hittar kontaktuppgifter på din kommuns webbplats.
Kontakta en studie- och yrkesvägledare
Vem kan läsa?
Du kan läsa på komvux som anpassad utbildning om du
- har en intellektuell funktionsnedsättning
eller en förvärvad hjärnskada - är 20 år eller äldre (ibland kan du börja tidigare)
- bor i Sverige
- behöver lära dig det som utbildningen ger
- klarar av att studera.
Vad kan du läsa?
Du kan välja bland många kurser och ämnen.
Här är några exempel:
Grundnivå
- Språk och kommunikation
- Svenska
- Matematik
- Engelska
- Biologi
- Historia
- Hem- och konsumentkunskap
- Teknik
Gymnasial nivå
- Yrkesämnen inom hälsa, vård och omsorg
- Yrkesämnen inom fastighet och byggnation
- Yrkesämnen inom skog, mark och djur
- Yrkesämnen inom fordon och gods
- Allmänna ämnen som svenska, matematik och engelska
Orienteringskurser
Du kan också läsa orienteringskurser.
Då får du hjälp att
- lära dig att studera
- ta reda på vad du vill studera
- lära dig använda dator och internet.
Studie- och yrkesvägledare
kan hjälpa dig att hitta rätt kurs och ämnen.
Lär dig på en arbetsplats
I vissa kurser kan du vara på en arbetsplats.
Då får du lära dig genom att prova på
och har en handledare som hjälper dig.
Det kallas arbetsplatsförlagt lärande, eller apl.
Din studieplan
Planera dina studier
tillsammans med en studie- och yrkesvägledare.
Då gör ni en studieplan.
I studieplanen ska det stå
- varför du studerar
- vad du vill uppnå
- vilka kurser du ska gå
- hur länge du ska studera.
Betyg och intyg
När du är klar med en kurs får du betyg eller intyg.
- På grundläggande nivå kan du få betyget Godkänt.
- På gymnasial nivå kan du få betygen
A, B, C, D eller E.
A är det högsta betyget och E är det lägsta. - Du kan också få ett intyg som visar vad du har lärt dig.
- När du är klar med gymnasial nivå får du ett komvuxbevis.
Komvuxbeviset beskriver din utbildning.
Prövning
Vill du ha betyg i en kurs
om något som du redan kan
utan att ha gått kursen?
Då kan du göra en prövning.
Det betyder att du visar vad du kan.
Prata med din studie- och yrkesvägledare
för att få veta mer om prövning.
En elev berättar
Läs om Gunnar som läser komvux
som anpassad utbildning.
Ta chansen! Det är en fantastisk möjlighet.
Gunnar / läser komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå