Välja skola och program i anpassad gymnasieskola
När du ska börja i anpassad gymnasieskola behöver du välja både skola och program.
På den här sidan får du tips på vad du kan tänka på så att det blir lättare att välja.
Först kommer en checklista. Under den kan du läsa mer om varje punkt.
Checklista för ditt val
- Vad är viktigt för just dig?
- Vad innehåller de olika programmen?
- Vad kan du jobba med efter skolan?
- Har skolan de ämnen du vill läsa?
- Vill du gå i en skola med en egen profil?
- Hur går det för eleverna i olika skolor?
- Är skolan bra?
- Besök skolan och fråga saker som du undrar
- Välj ett yrke du inte blir sjuk av
- Gå klart skolan!
Vad är viktigt för just dig?
Tänk efter vad som är viktigt för just dig.
Vad tycker du om att göra?
Kanske vill du hålla på med en viss idrott?
Eller vill du arbeta på ett visst sätt?
Skriv ner det du kommer på.
Vad innehåller de olika programmen?
Försök att hitta ett program som innehåller sådant som du är intresserad av.
Innehåller programmet sådant som du tycker om att göra?
Innehåller programmet också sådant som du behöver kunna när du har gått ut skolan och ska jobba?
Vad kan du jobba med efter skolan?
På alla program får du lära dig det du behöver för att kunna jobba sedan.
Det finns många olika yrken, till exempel bagare, affärsbiträde, fastighetsskötare, hunddagis och äldreomsorg.
Du kan fråga studie- och yrkesvägledaren på din skola vad man kan jobba med.
Du kan också besöka Arbetsförmedlingens hemsida.
Där kan du se vilka yrken det finns.
Där kan du också se vilka yrken som det kommer vara lättast
att få jobb inom i framtiden.
Hitta yrken, Arbetsförmedlingens webbplats (sidan är inte på lättläst svenska)
Framtiden inom olika yrken, Arbetsförmedlingens webbplats (sidan är inte på lättläst svenska)
Du kan lägga till ämnen i de flesta program, men alla ämnen finns inte på alla skolor.
Därför ska du kolla vilka ämnen som finns på den skola du funderar på att söka till.
Regler för val av utbildning i anpassad gymnasieskola
Kommunen du bor i ska erbjuda dig utbildning. Det kan även finnas fristående gymnasieskolor.
Vill du gå i en skola med en egen profil?
En del skolor vill satsa på det de är extra bra på.
Det kallas att de har en egen profil.
Då kan du få lektioner i något speciellt på den skolan, kanske ridning, musik eller datorkunskap.
Är skolan bra?
Det finns förstås olika saker som gör att en skola är bra.
Det här är exempel på vad som gör att en skola är bra:
- Det finns tillräckligt många lärare,
jämfört med hur många elever det är. - Lärarna är bra på att förklara så att eleverna förstår.
- Klassrummen är trivsamma.
Du kan jämföra olika anpassade gymnasieskolor om du besöker den här länken:
Där hittar du också skolornas hemsidor.
På en del hemsidor finns det elevenkäter.
I de enkäterna har elever skrivit vad de tycker om skolan.
Besök skolan och fråga saker som du undrar
En del skolor har en dag när alla får komma dit.
Det kallas öppet hus.
Då kan du titta runt i rummen och prata med både lärare och elever.
Ibland kan du också få vara med på prova-på-dagar i en skola.
Då är du med på lektionerna, som de andra eleverna.
Här är några exempel på vad du kan fråga när du besöker skolan:
- Hur gör ni för att det ska vara lugnt på lektionerna?
- Om jag har svårt att förstå något, hur gör ni då?
- Var lagar ni maten, och var äter eleverna?
- Finns det skolsköterska, och finns det studie- och yrkesvägledare?
- Har ni kontakt med arbetsplatser där eleverna kan bli lärlingar?
- De elever som har gått på skolan – vad gör de nu, har de fått jobb?
Välj ett yrke som passar för din hälsa
I en del yrken kan man få problem med sin hälsa.
Till exempel kan den som jobbar med små barn tycka att det är jobbigt med höga ljud.
Och den som har någon allergi eller astma kan inte jobba med vad som helst.
Är du särskilt känslig för något?
Då ska du tänka på det när du väljer program.
På länkarna här under kan du läsa om vilka risker det finns med vissa yrken.
Utbildning och skolformer – medicinska aspekter på gymnasievalet, jobbafrisk.se
Jobbguide – risker i olika yrken, jobbafrisk.se
Gå klart skolan!
Det kan vara svårt att gå i skolan ibland.
Men du kan få hjälp så att du klarar skolan.
Fråga din mentor, studie- och yrkesvägledaren eller en lärare.
Om du går klart skolan är det mycket lättare att få jobb sedan.
Du kan lägga till ämnen i de flesta program, men alla ämnen finns inte på alla skolor.