För dig som vill skapa kommunikation som når ut och berör – från idé till färdigt koncept. Art Director & Copywriter är en tvåårig kreatörsutbildning med två inriktningar, Art Director och Copywriter. Du väljer själv inriktning när du ansöker, men studerande från båda rollerna jobbar tätt ihop under utbildningen – precis som i arbetslivet.Som Art Director ansvarar du för det visuella uttrycket, och som Copywriter för textinnehållet. Fokus är att tillsammans skapa utmanande, idébaserad kommunikation utifrån ett tydligt syfte och mål. Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta på reklam- och kommunikationsbyrå, eller inhouse på företag. Många väljer också att frilansa.Om utbildningenUtbildningens kursplan omfattar hela kommunikationsprocessen från research, omvärldsspaning, analys, branding, positionering och kommunikativ strategi till insikts- och idéarbete, kreation, presentation och praktiskt genomförande och planering av kampanjer i olika media. Utbildningen är på heltid och genomförs i ett högt tempo med schemalagd undervisning under samtliga av veckans vardagar. Undervisningen består av föreläsningar från branschsrepresentanter, gruppdiskussioner och arbete med skarpa projekt. Efter examen kommer du att ha en bred kunskapsbas och praktisk erfarenhet av hur samarbetet mellan kreatör och kund fungerar.LIA/PraktikCirka en tredjedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.För dig som vill skapa kommunikation som når ut och berör – från idé till färdigt koncept. Art Director & Copywriter är en tvåårig kreatörsutbildning med två inriktningar, Art Director och Copywriter. Du väljer själv inriktning när du ansöker, men studerande från båda rollerna jobbar tätt ihop under utbildningen – precis som i arbetslivet.Som Art Director ansvarar du för det visuella uttrycket, och som Copywriter för textinnehållet. Fokus är att tillsammans skapa utmanande, idébaserad kommunikation utifrån ett tydligt syfte och mål. Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta på reklam- och kommunikationsbyrå, eller inhouse på företag. Många väljer också att frilansa.Om utbildningenUtbildningens kursplan omfattar hela kommunikationsprocessen från research, omvärldsspaning, analys, branding, positionering och kommunikativ strategi till insikts- och idéarbete, kreation, presentation och praktiskt genomförande och planering av kampanjer i olika media. Utbildningen är på heltid och genomförs i ett högt tempo med schemalagd undervisning under samtliga av veckans vardagar. Undervisningen består av föreläsningar från branschsrepresentanter, gruppdiskussioner och arbete med skarpa projekt. Efter examen kommer du att ha en bred kunskapsbas och praktisk erfarenhet av hur samarbetet mellan kreatör och kund fungerar.LIA/PraktikCirka en tredjedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.
Behörighet
Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande: 1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning. 2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1. 3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning. 4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Förutom detta ställs följande krav: Kurser: Estetiska programmet Grafisk kommunikation 1, 100p Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p Textkommunikation, 100p