Lagar och regler för kommunikatörer och marknadsförare
Yrkeshögskoleutbildning
Medieinstitutet i Sverige AB
Stockholm
35 yrkeshögskolepoäng
Svenska
Juridik och etikÖka din kompetens i att följa grundläggande lagar och regler (GDPR, marknadsföringsrätt, upphovsrätt etc) inom digital kommunikation och marknadsföring.Mer komplicerade lagar och reglerTrycket från lagstiftningen har ökat, reglerna blivit mer komplicerade och betydligt mer omfattande. Dessutom har branschöverenskommelserna blivit fler. Det är inte lätt att jobba med marknadsföring och kommunikation idag om man inte är på ett företag/organisation som har en egen jurist. Här är en kort kurs som ger dig kunskap om de lagar och regler som gäller.Målet med kursenMålet med kursen att ge grundläggande förståelse för de lagar och regler som gäller inom digital kommunikation och marknadsföring. Du ska också kunna identifiera när juridisk hjälp behövs. Syftet med kursen är att du ska kunna ansvara för att kommunikationsinsatser och marknadsföringskampanjer i olika kanaler och sociala kanaler följer de lagar och regler som gäller inom marknadsrätt, upphovsrätt och avtalsrätt, tar hänsyn till etik och integritet och har kunskap om GDPR.Ur innehållet:Marknadsföringsrätt:Gränsdragningen mellan reklam och information, Juridiken kring bloggare och influensers i sociala medier, Påståenden i marknadsföring – Beviskrav, Aggressiva marknadsföringsmetoder, Köperbjudanden – tävlingar och lotterier, Miljöargument i marknadsföring, Hälsopåståenden, Misskreditering och renommésnyltning. Jämförande reklam., Känsliga produkter samt känsliga målgrupper – alkohol, spel, konsumentkrediter, Reklam riktad till barn och svaga målgrupper, Ansvar och påföljderUpphovsrätt:Upphovsrätten grunder – ekonomisk rätt och ideell rätt, Verkskategorier – bilder, film, musik, Verkshöjdsbegreppet och skyddstider, Upphovsrättens undantag, Upphovsrätt vs äganderätt, Plagiat och eftergöranden – idéstöld och inspiration, Särskilt om skydd för bilder, Parodier och travestier, Upphovsrättsbrott och påföljderGDPR, Integritetsskydd och marknadsföring:Grunderna i GDPR – Personuppgifters påverkan på marknadsrätten, Användningen av personer i reklam – Lagen om namn och bild i reklam, Modellavtal etcAvtalsrätt:Grundläggande avtalsrättsliga principer, Avtal och licenser på immaterialrättens område, Bild- och musiklicenser, modellavtal, bransch- och byråavtal.Teorilektionerna kompletteras med praktiska uppgifter och projekt där kursdeltagarna t ex ska göra bedömningar som t ex behandlar greenwashing, miljöargument i marknadsföring, hälsopåståenden, känsliga målgrupper, diskriminering.Efter avslutad kurs har du kunskaper i att:Anpassa din kommunikation/marknadsföring till vad som gäller inom marknadsföringsrättenBeskriva och förhålla sig till hur GDPR och integritetsskydd påverkar marknadsföring och kommunikation idagSkapa och använda innehåll som inte bryter mot upphovsrättenAnvända avtal och licenser på ett korrekt sättYrkesverksamma föreläsare och lärareI själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.Kostnadsfri och CSN-berättigadDet kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Behörighet
Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande: 1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning. 2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1. 3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning. 4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.