Arabiska för modersmålslärare III: Flerspråkighet och pedagogik
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Göteborgs universitet
- Göteborg (Distansundervisning)
- Studiestart 2025-01-20
- 7.5 högskolepoäng
- Studietid: blandad
- Svenska
Kursen ger en introduktion till teorier om två- och flerspråkighet med särskild hänsyn till de förhållanden som gäller för språkutveckling i arabiska som modersmål och andraspråk. Dessa teorier ska kunna utgöra en grund för val och implementering av metoder och material som kan användas i undervisningen, i synnerhet när det gäller grundläggande läs- och skrivutveckling i arabiska. Föremål för diskussion blir också frågan om hur man kan skapa språkutvecklande klassrumsmiljöer som tar hänsyn till heterogena elevgruppers olika kompetens och styrdokumentens krav på undervisningen. Kursen ger vidare en introduktion till litteratursökning vars syfte är att ge studenterna redskap för att välja ut arabiskspråkigt material som kan bearbetas språkligt och pedagogiskt på så sätt att det kan användas i undervisningen.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs lägst betyget godkänt på 5 högskolepoäng från AR1140 eller AR1141. Undantag kan ges från kravet på engelska.
Kontaktuppgifter
Göteborgs universitet (Statlig)
Universitetsplatsen 1, 411 24 GÖTEBORG
031-786 00 00