Marknads- och kommunikationsrätt
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Jönköping University
- Jönköping
- Studiestart 2025-01-20
- 7.5 högskolepoäng
- Studietid: eftermiddag
- Svenska
Hur bör en marknadsförare agera vid marknadsföring av sin uppdragsgivares produkter? Vilka begränsningar finns? Att känna till vilka marknadsrättsliga regler och normer som gäller i Sverige, inom EU och internationellt bland annat angående vad som anses vara tillåten eller godkänd marknadsföring, är nödvändigt för marknadsförare och kommunikatörer, för att de på ett ansvarsfullt sätt ska kunna bedriva sitt arbete. Förutom marknadsrätt omfattar kursen även tryck- och yttrandefrihet, offentlighet och sekretess, och viktiga skillnader mellan att arbeta med kommunikation inom privat och offentlig sektor tydliggörs. Vidare behandlas konkurrensrätt, avtalsrätt samt immaterialrättsliga regler såsom upphovsrätt och varumärkesrätt. Under senare delen av kursen fördjupar sig studenterna i en skriftlig gruppuppgift inom praktisk marknadsrätt.Kursen riktar sig till dig som redan arbetar som kommunikatör eller marknadsförare och som vill spetsa din juridiska kompetens, men också till dig som behöver kunskapen i ditt framtida yrkesliv.
Behörighet
Grundläggande behörighet.