Samhällsteori och metodologiska överväganden i utbildningsvetenskaplig kontext
- Högskoleutbildning
- 50% (deltid)
- Högskolan Kristianstad
- Kristianstad (Distansundervisning)
- Studiestart 2025-01-20
- 15.0 högskolepoäng
- Studietid: kväll
- Svenska
I kursen behandlas samhällsteorier som kan användas för att analysera utbildning. Vidare behandlas och integreras olika metodologiska angreppssätt som kan skapa fördjupad förståelse av utbildningskontexter. Därtill granskas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån forskningsetisk synvinkel.Moment 1: Samhällsteorier och teoriimpregnerad analys (4,5 hp)Momentet behandlar användningen av samhällsteorier för teoriimpregnerad analys av utbildningsvetenskapliga frågor.Moment 2: Metodologiska överväganden (4,5 hp)Momentet behandlar komplexa samband mellan samhällsteorier, metodologiska ansatser och utbildningsvetenskaplig forskning.Moment 3: Pilotstudie och VFU (6 hp)Momentet innehåller en pilotstudie som bygger på paper som skrivs i moment 1 och 2. I fokus för pilotstudien står insamling av ett empiriskt material, bearbetning av kvalitativa och kvantitativa data samt teoriimpregnerad analys. I momentet ingår VFU i form av empiriinsamling motsvarande 1 hp.
Behörighet
Godkänt resultatom minst 180 hpvarav minst 60 hpinom utbildningsvetenskapligt relevant områdesamt minst45 hp på avancerad nivåinom utbildningsvetenskapligt/hälsovetenskapligt relevant områdeinklusive självständigt arbetepå 15 hp på avancerad nivåoch kursenUtbildningsvetenskapliga forskningsansatser vetenskapsteori och metod15 hpeller motsvarande.