Senare del av program Speciallärarprogrammet - med specialisering mot Matematikutveckling
- Högskoleutbildning
- 50% (deltid)
- Högskolan Kristianstad
- Kristianstad (Distansundervisning)
- Studiestart 2025-01-20
- 90.0 högskolepoäng
- Studietid: dag
- Svenska
Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå och omfattar 90 högskolepoäng (hp). Studierna bedrivs på halvfart under tre år. För vart och ett av de tre studieåren utgör speciallärarprofessionen och kompetensen ett sammanhållande tema. Arbetsformerna är varierande och en viktig del är det samarbete och erfarenhetsutbyte som görs med specialpedagogprogrammet i arbetsgrupper.Programmet tar sin utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv och förhållningssätt. Förmåga till kritisk reflektion och analys betonas under utbildningen. Utbildningen ska, i mötet mellan erfarenhetsbaserad och teoribaserad kunskap, ge den studerande en fördjupad pedagogisk kompetens att möta den naturliga variationen av barns- och elevers olikheter och olika funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom vald specialisering ingår enligt särskild anvisning med syfte att studera och analysera verksamheten samt att utveckla yrkesrollen utifrån den dynamiska processen mellan teori och praktik, utifrån studenternas tidigare examina. Erfarenheter från VFU dokumenteras och bearbetas i den högskoleförlagda delen av utbildningen.Under första året studeras huvuddrag i specialpedagogik som forsknings- och kunskapsområde kopplat till syn på lärande. Specialpedagogiska begrepp analyseras och problematiseras för att fördjupa kunskap och förståelse inom specialpedagogikens vetenskapliga grund ur historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Förutsättningar för individens utveckling, lärande och socialisation belyses där olika förklaringsmodeller granskas och problematiseras. Vidare ingår att studera ramar för skolans verksamhet såsom gällande styrdokument. Metoder för vetenskapligt arbete presenteras, studeras och prövas.Under andra året fördjupar den studerande sina kunskaper inom vald specialisering ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Utbildningen utgår från områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Vidare ingår att genomföra och utvärdera pedagogiska utredningar och upprätta åtgärdsprogram relaterade till respektive specialisering. Kunskapsutveckling gällande betyg och bedömning är en viktig del av kursen. I utredningsarbetet fördjupas och praktiseras ett urval av vetenskapliga metoder.Under tredje året belyses och analyseras speciallärarens roll i arbetet med skolans lokala förändrings- och utvecklingsarbete med särskilt tonvikt på speciallärarens roll som utvecklare av lärmiljöer för att kunna möta den naturliga variationen av elevers olikheter. Speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling och intellektuell funktionsnedsättning kommer att fördjupas. Vidare behandlas och ytterligare fördjupas vetenskapliga, forskningsmetodiska och etiska frågeställningar inom språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling eller intellektuell funktionsnedsättning. Under tredje året genomförs ett självständigt vetenskapligt arbete, i form av ett examensarbete (15 hp), inom vald specialisering.KursuppläggÅr 1: Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla (30 hp)Följande moment ingår i år 1:Specialpedagogisk forskning, verksamhetsområden och professioner (15 hp)Förutsättningar och hinder för lärande och utveckling (15 hp)År 2 läses en av följande tre specialiseringar:·Specialpedagogiska perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling (30 hp)·Specialpedagogiska perspektiv på matematikutveckling (30 hp)·Specialpedagogiska perspektiv på intellektuell funktionsnedsättning (IF) (30 hp)År 3:Speciallärarens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser (30 hp)Följande moment ingår i år 3:Professionella samtal för att utveckla goda lärmiljöer (7,5 hp)Vetenskapligt förhållningssätt (7,5 hp)Examensarbete (15 hp)Vissa examinationsuppgifterna är kopplade till den verksamhetsförlagda utbildningen. Utbildningen förutsätter ett aktivt deltagande och eget ansvarstagande från den studerande. Den studerande ska fortlöpande dokumentera och utvärdera sin VFU.
Behörighet
Avlagd grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen samt minst 3 års dokumenterad relevant yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid som pedagog efter avlagd examen därutöver krävs det minst 22,5 hp ämnesstudier i matematik eller inom kunskapsområdet matematikutveckling eller motsvarande.