Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med inriktning mot speciallärare
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Högskolan Kristianstad
- Kristianstad (Distansundervisning)
- Studiestart 2026-01-19
- 7.5 högskolepoäng
- Studietid: dag
- Svenska
Kursens innehåll delas in i tre på varandra följande moduler, som fokuserar praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete. Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp) Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet. Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling (exempelvis video, ljudinspelning, systematiska anteckningar, observationsprotokoll, kunskapstester, elevprodukter, enkäter eller intervjuer), som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften.Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av upplägg och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning. Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen. Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext. Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap. Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär. Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang. Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Behörighet
Lärarexamen eller förskollärarexamen samt speciallärarexamen, verksam som legitimerad speciallärare inom skolväsendet samt beslut om meriteringsnivå 1
Kontaktuppgifter
Läs om utbildningen på
utbildningsanordnarens webbplats