ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Karolinska institutet
- Solna (Distansundervisning)
- Studiestart 2025-01-20
- 7.5 högskolepoäng
- Studietid: kväll
- Svenska
ADHD är en mycket vanligt förekommande psykiatrisk diagnos kopplad till ökad risk för en mängd olika negativa utfall såsom svårigheter att klara av skolan, sociala problem och arbetslöshet. Rätt bemötande kan dock göra stor skillnad, och kursen vänder sig därför till dig som kommer i kontakt med individer med ADHD i ditt yrke, eller studenter som studerar till lärare eller olika vårdyrken utöver psykologer (t.ex., läkare, sjuksköterska, logoped, fysioterapeut). Psykologer och psykiatriker bör redan ha tillgodosett sig en stor del av innehållet i kursen inom sin grundutbildning.
Kursen ger dig kunskap om vad de senaste årens forskning har visat vad gäller orsaker, symtom och stödåtgärder för individer med ADHD. Efter en inledande teoretisk genomgång har större delen av kursen ett mer praktiskt/ kliniskt perspektiv, med fokus på svårigheter i vardagen (t.ex. skolan, fritidsaktiviteter och sociala relationer). Kursen fokuserar även på de stödåtgärder i hemmet, skolan och klinik som har störst vetenskapligt stöd. Vid seminarier får studenterna diskutera praktiska exempel utifrån sin egen yrkes-/utbildningsbakgrund. Mellan föreläsningarna/seminarierna förväntas du läsa in litteraturen och ta del av filmmaterial och poddar. Eftersom studenternas bakgrundskunskaper kommer att skilja sig åt relativt mycket, ges möjlighet att välja olika fördjupningsområden.
Behörighet
Minst 90 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.