Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Malmö universitet
- Malmö
- Studiestart 2025-09-01
- 15.0 högskolepoäng
- Studietid: kväll
- Svenska
Kursen vänder sig till dig med intresse för estetiska och kunskapsutvecklande läroprocesser. Kursen grundar sig på ett undersökande arbetssätt i dialog med den pedagogiska filosofi som vuxit fram i Reggio Emilia i Italien där ateljeristan har en stor roll.Kommunikation och reflektion är centrala begrepp i kursen. Pedagogisk dokumentation sker av estetiska uttrycksformer och denna används som verktyg för att skapa förutsättningar för kommunikation och reflektion och möjliggöra ett meningsfullt lärande. Ett eget konstnärligt utvecklingsarbete genomförs.Kursen är campusförlagd med ca 6 fysiska träffar där två träffar är heldagar, främst lördag samt några webbaserade träffar på fasta tider (på Zoom). Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, skrivande, basgruppsdiskussioner och studiebesök, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.Följande kurser inom ateljeristautbildning ges med viss regelbundenhet vid Malmö universitet:
KS173F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I, 15 hp
KS102F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola II 15 hp
KS198F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola III, 7,5 hp
KS199F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola IV, 7,5 hp
KS173F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I, 15 hp
KS102F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola II 15 hp
KS198F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola III, 7,5 hp
KS199F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola IV, 7,5 hp
Behörighet
1. Yrkesexamen för undervisningssektorn alt.2. Konstnärlig utbildning 2 år högskola/folkhögskola eller motsvarandeFör båda alternativen gäller erfarenheter av pedagogiskt arbete i förskola/skola minst 50 % under två år.