Matematikutveckling för speciallärare
- Högskoleutbildning
- 100% (heltid)
- Umeå universitet
- Umeå (Distansundervisning)
- Studiestart 2026-01-19
- 30.0 högskolepoäng
- Studietid: dag
- Svenska
Kursens övergripande syfte är att utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för elever i behov av ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd i en skolkontext med förankring i specialpedagogiska och matematikdidaktiska perspektiv. Den studerande ska tillägna sig färdigheter i att kartlägga och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla elevers matematikutveckling. Studenterna ska självständigt genomföra och granska pedagogiska utredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till en professionsutveckling av specialpedagogisk praktik och att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt.**Modul 1: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8hp**I modulen behandlas matematikundervisning i relation till orsaker till elevers behov av särskilda undervisningsinsatser (SUM) i matematik ur didaktiska, sociologiska, medicinska, och kognitiva förklaringsgrunder samt ur nationellt och internationellt perspektiv. Matematiklärande belyses och analyseras i relation till systematiskt kvalitetsarbete och styrdokument. Modulen behandlar även centrala begrepp inom bedömnings- och motivationsteorier. Det teoretiska innehållet bearbetas i förhållande till de specialpedagogiska perspektiven på organisations- och gruppnivå.**Modul 2: Undervisning och lärande, med fokus på elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 12hp**I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser i matematik på ett fördjupat sätt. Kursinnehållet belyses dels teoretiskt från ett specialpedagogiskt, bedömningsteoretiskt och matematikdidaktiskt perspektiv, och fördjupade kunskaper tillägnas genom praktisk tillämpning med utgångspunkt i aktuell matematikdidaktisk forskning. Syftet med de praktiska tillämpningsuppgifterna är att ge en bred bas för yrkesprofessionens behov av kunskaper om kartläggning, diagnosticering samt bedömning av elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik. **Modul 3: Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 10hp**I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser ur perspektiven: ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskaper om detta tillägnas genom upprättande av åtgärdsprogram, förslag till särskilda anpassningar samt andra relevanta åtgärder med utgångspunkt från en pedagogisk utredning. Yrkesprofessionens olika krav och roller problematiseras både praktiskt och teoretiskt.
Behörighet
Introduktion till det specialpedagogiska fältet (7,5 hp), samt lägst 12,5 hp från Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, eller motsvarande.
Kontaktuppgifter
Läs om utbildningen på
utbildningsanordnarens webbplats