Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare
- Högskoleutbildning
- 100% (heltid)
- Umeå universitet
- Umeå (Distansundervisning)
- Studiestart 2026-01-19
- 30.0 högskolepoäng
- Studietid: blandad
- Svenska
Kursens övergripande syfte är att med en teoretisk förankring i språkpsykologiska och sociokulturella perspektiv utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter i en skolkontext. Inom kursen tränas färdigheter i att kartlägga, förändra och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla barns språk-, skriv- och läsutveckling, samt lärande. Vidare ska den studerande tillägna sig förmåga att självständigt genomföra och tolka läs- och skrivutredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt, och en professionsutveckling av speciallärarens praktik.Kursen är indelad i fyra delkurser: Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp) Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp) Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp) Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
Behörighet
Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Univ: Lärarexamen som inkluderar eller kompletterats med lägst 30 hp svenska eller läs- och skrivinlärning samt vidare Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt modul 1 och 2 från Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, eller motsvarande.
Kontaktuppgifter
Läs om utbildningen på
utbildningsanordnarens webbplats