Teoretiska perspektiv på funktionshinder
- Högskoleutbildning
- 25% (deltid)
- Uppsala universitet
- Uppsala (Distansundervisning)
- Studiestart 2025-01-20
- 7.5 högskolepoäng
- Studietid: dag
- Svenska
Kursen behandlar funktionsnedsättning och funktionshinder i olika teoretiska perspektiv. Samhälleliga och sociala och förutsättningar för livsvillkor diskuteras (ur såväl historiskt som nutida perspektiv), inflytande och delaktighet liksom betydelsen av det individuella perspektivet och närståendes roll belyses. Kursen innehåller bland annat följande områden:- funktionsnedsättning och funktionshinder under olika faser i livet (utvecklingsperspektiv, lärandeprocesser, åldrande)- komorbiditet- intersektionalitet- medicinska och sociala förhållningssätt- interprofessionellt arbetssätt- grunder i evidensbaserad praktik.
Kursen vänder sig främst till sökande med examen som sjuksköterska, läkare, logoped, psykolog, specialpedagog, socionom, audionom, fysioterapeut, arbetsterapeut, socialsekreterare, studie- och yrkesvägledare, lärare, förskolelärare.
Distanskursens upplägg: Kursen innehåller åtta obligatoriska tillfällen som sker digitalt via Zoom (dagtid). Den obligatoriska undervisningen är vanligen schemalagd på torsdagar, cirka varannan vecka under terminen. De obligatoriska träffarna innefattar fyra Journal Clubs (seminarier där forskningsartiklar diskuteras), tre föreläsningar samt ett examinerande seminarium med muntlig presentation och opponering. Kursen innehåller även grupparbeten samt en individuell skrivuppgift. Kommunikation mellan studenter och lärare sker främst via kurssidan i Studium.
Behörighet
120 hp
Kontaktuppgifter
Uppsala universitet (Statlig)
Dag Hammarskjölds väg 7, 752 37 Uppsala
018-471 47 10