Som visual merchandiser bygger man upp skyltfönster och inspirationsytor i butiken. Det handlar exempelvis om att få till rätt belysning, styla skyltdockor och butiksmiljön. Syftet med arbetet är att skapa en snygg och trevlig atmosfär för att bidra till ökad försäljning och att butiken når sina mål.
Med hjälp av färg, belysning och dekorationer skapas ett intressant och spännande skyltfönster eller inspirationsyta. Visual merchandisers arbetar utifrån en idé och skiss av hur skyltfönstret eller inspirationsytan ska se ut samt vilka dekorationer och skyltar som behövs. Ofta planeras en skyltning utifrån aktuella kampanjer.
Att texta, teckna och måla skyltar hör också till arbetsuppgifterna. Att köpa in dekorationsmaterial kan ibland ingå i arbetet. Man kan också specialisera sig på en viss sorts skyltning, exempelvis att inreda utställningsmontrar på mässor. Mässdekoratörer kan arbeta på uppdrag av företag eller organisationer.
En butikskommunikatör har en samordnande roll för de som arbetar som visual merchandiser i en affärskedja. Ofta rör det sig om ett antal butiker, på olika platser, som ska följa samma koncept när det gäller inredning, reklam och skyltning.
Baserat på data från arbetsförmedlingen
Visual merchandiser
Bidrar till ökad försäljning genom att skapa spännande skyltfönster och inspirationsytor i butiker.
Jobbprofil
Månadslön
10% tjänar mindre än25 800 kr
Genomsnittslön36 400 kr
10% tjänar mer än47 400 kr
Jobbmöjligheter
Möjligheter till jobb idagData saknas
Möjligheter till jobb på 5 års siktData saknas
Förmågor
Förmågor som är bra att ha inom yrket:
- Konstnärlig förmåga
- Problemlösningsförmåga
- Kreativ förmåga
Arbetsuppgifter
Utbildningsvägar för visual merchandiser
Yrket kräver vanligtvis utbildning på eftergymnasial nivå.
Förslag på Utbildningsvägar efter gymnasiet
Det kan finnas olika utbildningsvägar att gå efter gymnasiet för att bli visual merchandiser till exempel
- eftergymnasial utbildning.
/