Förskollärare

    (Baserad på data från Arbetsförmedlingen)
    Var med och skapa möjlighet till utforskande, lek och lärande där barnens inflytande ges utrymme.

    Förskolläraren arbetar med de yngre barnens lärande och utveckling från de första orden fram tills dess att de börjar första klass. I det dagliga arbetet med barnen ingår bland annat lek, samtal, sång, drama och bild. I arbetet ingår även kontakt med föräldrar och dokumentation av det pedagogiska arbetet.

    Förmågor som kan vara bra att ha:

    • Empatisk förmåga
    • Kreativ förmåga
    • Pedagogisk förmåga
    • Problemlösningsförmåga

    Arbetsuppgifter

    Arbetet utförs i arbetslag tillsammans med exempelvis barnskötare, Grundlärare i fritidshem och grundskollärare. Förskolläraren har det pedagogiska ansvaret tillsammans med arbetslaget. Med läroplanen som bas arbetar förskolläraren med barn i grupp, men ser samtidigt till att varje enskilt barn får utmaningar som passar deras ålder, erfarenheter och kunskaper. Det sker genom att skapa möjlighet till utforskande, lek och lärande där barnens inflytande ges utrymme. Barnen utvecklar sin fantasi, bland annat genom lek, samtal, sång och musik, drama, bild och form.

    Barnen får till exempel utveckla sitt språk och lära sig om djur, natur, miljö, kultur och samhälle. Ofta arbetar förskolan temainriktat för att barnen ska förstå sammanhangen i sin tillvaro. Det innebär att ett tema går som en röd tråd genom verksamheten under en längre tid. Temat kan vara en aktuell fråga, till exempel vad en konstnär gör. Det kan också vara ett avgränsat område, till exempel vatten, som barnen på olika sätt utforskar, undersöker och experimenterar med. Förskolläraren ger barnen möjlighet att uppleva och skapa nya erfarenheter och reflektera.

    Kontakten och samarbetet med föräldrarna är en viktig del i arbetet. Det kan till exempel innebära att delta i eller ordna föräldramöten med jämna mellanrum. Förskolläraren öppnar för föräldrars delaktighet och inflytande i verksamheten och i barnets trivsel, utveckling och lärande genom dagliga möten och utvecklingssamtal.

    Pedagogisk dokumentation sker löpande i syfte att stödja barnen i deras utveckling. Förskolläraren samarbetar ibland med förskolepsykolog, kurator, tal- och språkpedagog eller andra specialpedagoger. Det kan vara för att få hjälp att hantera problem i barngruppen eller för att ge extra stöd och stimulans till barn i behov av särskilt stöd.

    Verksamheten i förskolan är en egen skolform som styrs av skollagen och läroplan för förskolan.

    Arbetsplats och lön

    Förskollärare arbetar med barn i förskoleåldern som är mellan ett och sex år gamla. Arbetsplatsen är oftast förskola, öppen förskola, eller i förskoleklass. Förskollärare kan även arbeta i integrerad verksamhet med barn mellan sex och nio år. De flesta förskollärare arbetar inom kommunal verksamhet, men många är anställda vid privata eller enskilda förskolor.

    Genomsnittligt löneintervall

    28 000 - 37 500 SEK/mån

    Statistik från Statistikmyndigheten SCB


    Arbetsmarknadsprognos

    Låg konkurrens

    Prognos fram till 2026
    Statistik från Arbetsförmedlingen


    Hitta utbildning till detta yrke

    Olika utbildningsvägar till yrken

    Det kan finnas olika vägar fram till ett och samma yrke. Här kan du läsa om de olika utbildningsmöjligheterna och se vad som passar dig.

    För dig som ska välja gymnasieutbildning

    Vet du vad du vill jobba med? Kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola så får du hjälp att välja ett gymnasieprogram som ger dig rätt utbildning. Om du inte vet vad du vill arbeta med, välj ett program du tycker verkar intressant och roligt.

    Här under hittar du länkar till verktyg som kan hjälpa dig att komma vidare i ditt val.

    Senast uppdaterad 07 april 2022