Kundtjänstmedarbetare

    (Baserad på data från Arbetsförmedlingen)
    Ett serviceyrke där du är ansiktet och rösten utåt för ett företag.

    Kundtjänstmedarbetare är ansiktet och rösten utåt för ett företag. I yrket arbetar man främst med att svara på kundens frågor om olika produkter och tjänster. Bland dessa ärenden finns allt från frågor om annonser till hjälp med reklamationer. Kundtjänstmedarbetaren behöver vara serviceinriktad och bra på att kommunicera.

    Förmågor som kan vara bra att ha:

    • Förmåga att vara flexibel
    • Kommunikativ förmåga
    • Serviceinriktad

    Arbetsuppgifter

    Kundtjänstmedarbetaren har en bred roll där man både löser kunders problem, svarar på frågor och arbetar med att hitta rätt produkt eller tjänst för kunden. Arbetet sker oftast i team som jobbar mot gemensamt uppsatta mål.

    Även om arbete med inkommande samtal är vanligast så förekommer det även att man både hanterar inkommande och utgående samtal.

    För de som arbetar med inkommande samtal är rådgivning en vanlig arbetsuppgift. Det kan handla om att besvara kundens frågor när de kontaktar kundtjänst eller servicedesk. Frågorna som kommer in är väldigt varierande och av olika karaktär. Exempel är betalningar, leveranser, sortiment, handläggning av order, returer samt reklamationer.

    De som arbetar med utgående samtal brukar sälja produkter och tjänster till kunder. Det är även vanligt att ge information om aktuella erbjudanden och kampanjer. För att ge rätt råd och tips så måste man kunna identifiera vilken tjänst kunden behöver, och att man har kunskap om exempelvis en produkt eller en verksamhet.

    Vid utgående samtal är det även vanligt att hålla i opinionsundersökningar. I dessa fall ringer man upp enskilda hushåll eller företag och ställer frågor. Uppdragen kan vara tillfälliga, exempelvis marknadsundersökningar, eller mer permanenta som exempelvis att ge råd om specifika produkter.

    Telefonen och datorn är kundtjänstmedarbetarnas viktigaste arbetsverktyg. Sociala medier, voice mail, e-post och chatt är exempel på digitala kanaler för att bemöta och kommunicera med kunder.

    Arbetsplats och lön

    Arbetsgivaren är oftast ett kundtjänstcenterföretag eller ett bemanningsföretag som anlitas av en uppdragsgivare. Arbetsplatsen brukar ligga långt ifrån den egentliga uppdragsgivaren, som på mindre orter eller i andra länder. Många kundtjänstmedarbetare jobbar för e-handelsföretag som inte alltid har en fysisk butik.

    Genomsnittligt löneintervall

    21 200 - 35 000 SEK/mån

    Statistik från Statistikmyndigheten SCB


    Arbetsmarknadsprognos

    Låg konkurrens

    Prognos fram till 2026
    Statistik från Arbetsförmedlingen


    Hitta utbildning till detta yrke

    Olika utbildningsvägar till yrken

    Det kan finnas olika vägar fram till ett och samma yrke. Här kan du läsa om de olika utbildningsmöjligheterna och se vad som passar dig.

    För dig som ska välja gymnasieutbildning

    Vet du vad du vill jobba med? Kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola så får du hjälp att välja ett gymnasieprogram som ger dig rätt utbildning. Om du inte vet vad du vill arbeta med, välj ett program du tycker verkar intressant och roligt.

    Här under hittar du länkar till verktyg som kan hjälpa dig att komma vidare i ditt val.

    Senast uppdaterad 07 april 2022