BASERAT PÅ DATA FRÅN ARBETSFÖRMEDLINGEN

Kundtjänstmedarbetare

Ett serviceyrke där du är ansiktet och rösten utåt för ett företag.

  • Förmåga att vara flexibel
  • Kommunikativ förmåga
  • Serviceinriktad

Genomsnittligt löneintervall

21 200 - 35 000 SEK/mån

På 2 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för kundtjänstpersonal kommer vara små till medelstora. Möjligheterna till arbete inom yrket ökar om du har relevanta certifikat, behörigheter eller yrkesbevis.

Arbetsuppgifter

Kundtjänstmedarbetaren har en bred roll där man både löser kunders problem, svarar på frågor och arbetar med att hitta rätt produkt eller tjänst för kunden. Arbetet sker oftast i team som jobbar mot gemensamt uppsatta mål.

Även om arbete med inkommande samtal är vanligast så förekommer det även att man både hanterar inkommande och utgående samtal.

För de som arbetar med inkommande samtal är rådgivning en vanlig arbetsuppgift. Det kan handla om att besvara kundens frågor när de kontaktar kundtjänst eller servicedesk. Frågorna som kommer in är väldigt varierande och av olika karaktär. Exempel är betalningar, leveranser, sortiment, handläggning av order, returer samt reklamationer.

De som arbetar med utgående samtal brukar sälja produkter och tjänster till kunder. Det är även vanligt att ge information om aktuella erbjudanden och kampanjer. För att ge rätt råd och tips så måste man kunna identifiera vilken tjänst kunden behöver, och att man har kunskap om exempelvis en produkt eller en verksamhet.

Vid utgående samtal är det även vanligt att hålla i opinionsundersökningar. I dessa fall ringer man upp enskilda hushåll eller företag och ställer frågor. Uppdragen kan vara tillfälliga, exempelvis marknadsundersökningar, eller mer permanenta som exempelvis att ge råd om specifika produkter.

Telefonen och datorn är kundtjänstmedarbetarnas viktigaste arbetsverktyg. Sociala medier, voice mail, e-post och chatt är exempel på digitala kanaler för att bemöta och kommunicera med kunder.

Utbildningsvägar för kundtjänstmedarbetare

Yrket har inga formella utbildningskrav, men det kan vara bra att ha gått en gymnasieutbildning.

Förslag på gymnasieprogram

Förslag på utbildningsvägar efter gymnasiet

Det kan finnas olika utbildningsvägar att gå efter gymnasiet för att bli kundtjänstmedarbetare till exempel

/