Telefonist

    (Baserad på data från Arbetsförmedlingen)
    Den positiva och lösningsorienterade kundkontakten.

    Telefonisten är ofta kundens första kontakt med företaget. De som ringer ska få ett bra bemötande och den hjälp de behöver för att nå rätt person. Att vara positiv och lyhörd är viktiga förmågor. Det gäller att vara flexibel och lösningsfokuserad för att kunna hantera alla typer av samtal.  

    Förmågor som kan vara bra att ha:

    • Förmåga att vara flexibel
    • Kundfokus
    • Serviceinriktad
    • Stresstålighet

    Arbetsuppgifter

    En telefonist tar emot inkommande samtal och kopplar telefonsamtal vidare. Den som ringer till växeln vet ofta inte vem man söker och då är det telefonistens uppgift att kunna koppla vidare till rätt person. Att koppla, hänvisa till ett mobilnummer eller lämna ut en e-postadress är vanliga uppgifter för en telefonist.

    De flesta har idag möjlighet att själva hänvisa sin telefon när de inte är anträffbara. Ett sådant samtal kan också gå vidare till växeltelefonisten som då kan ta ett meddelande från den som ringer.

    Alla uppgifter om företagets anställda finns tillgängliga för telefonisten. På ett callcenter svarar telefonisten vanligen åt många olika kunder under en dag. Då är det viktigt att den som svarar följer kundens instruktion och önskemål om hur samtalen ska hanteras.

    En telefonist på ett mindre företag har ofta även andra arbetsuppgifter. Att ta emot besökare i företagets reception och rent administrativa arbetsuppgifter är vanligt förekommande, exempelvis hantera order och bokningar eller ta hand om posten.

    Taxitelefonisten svarar i telefon och förmedlar körningar till taxiförare. Samtalen kommer från företag och privatkunder. Telefonisten tar emot kundens önskemål på bokningen. Specialkörningar med exempelvis hund och andra djur kräver särskild hantering eftersom det finns passagerare som är allergiska. Fler och fler kunder bokar via digitaliserade tjänster. Då minskar antalet telefonsamtal och istället blir det mer administrativa uppgifter.

    Arbetsplats och lön

    Telefonister arbetar hos myndigheter, företag, organisationer och särskilda callcenter. De kan vara anställda direkt på företaget eller arbeta för ett bemanningsföretag. I ett callcenter sköts telefonpassningen åt flera olika företag samtidigt.

    Genomsnittligt löneintervall

    21 000 - 32 400 SEK/mån

    Statistik från Statistikmyndigheten SCB


    Hitta utbildning till detta yrke

    Olika utbildningsvägar till yrken

    Det kan finnas olika vägar fram till ett och samma yrke. Här kan du läsa om de olika utbildningsmöjligheterna och se vad som passar dig.

    För dig som ska välja gymnasieutbildning

    Vet du vad du vill jobba med? Kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola så får du hjälp att välja ett gymnasieprogram som ger dig rätt utbildning. Om du inte vet vad du vill arbeta med, välj ett program du tycker verkar intressant och roligt.

    Här under hittar du länkar till verktyg som kan hjälpa dig att komma vidare i ditt val.

    Senast uppdaterad 05 september 2022