Marknadsförare

    (Baserad på data från Arbetsförmedlingen)
    Ett kreativt yrke med uppdrag att skapa uppmärksamhet och inge förtroende.

    Marknadsföraren får uppdrag från företag och organisationer att välja en idé och skapa en marknadsplan. Denna plan görs för att marknadsföra produkter och tjänster från dessa uppdragsgivare. Marknadsföring har som mål att öka försäljningen eller stärka varumärken. I andra fall är målet att marknadsföra en idé, eller ett beteende i form av ett tillvägagångssätt.

    Förmågor som kan vara bra att ha:

    • Förtroendeingivande
    • Kommunikativ förmåga
    • Kreativ förmåga
    • Organisationsförmåga
    • Säljinriktad

    Arbetsuppgifter

    Marknadsförarens viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för andra företags produkter, tjänster eller idéer.

    Detta kallas för marknadsföring och innehåller många steg. Först analyserar marknadsföraren en viss marknad, dess produkter och konkurrenter, för att skapa en helhetsblick av marknaden. Målet är att ta reda på hur marknadsföringen ska utformas eller hur produkterna kan förbättras för att de ska sälja mer. Det är vanligt att skicka ut enkäter eller utföra undersökningar för att samla denna information.

    Marknadsföraren ska även vara uppdaterad inom sociala medier för att kunna anpassa och agera på aktuella trender och information. Därefter skapar marknadsföraren en kampanj, även kallad för marknadsplan, i form av säljstrategier. Kampanjen kan ske lokalt, nationellt och globalt. Marknadsföraren ansvarar för att planera, genomföra, följa upp och utvärdera kampanjen.

    Det gäller att ha en känsla för när och hur kampanjen ska utföras. Målet är att försöka få rätt produkt, eller tjänst, till kunden på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Då är chanserna goda för att strategin lyckas.

    Eftersom marknadsföraren anpassar sin marknadsplan för kunderna så kan den se ut på olika sätt. Bland annat kan marknadsföraren skapa annonser och broschyrer. Internet, tidningar, radio och TV är andra exempel på användbara kanaler som marknadsföraren bör förstå och behärska.

    En marknadsförare ska även synliggöra den egna verksamheten och andras verksamheter genom att jobba med digitala plattformar, exempelvis sökmotorer och sociala medier.

    Arbetsplats och lön

    Marknadsförare, även kallad marknadsanalytiker eller marknadskommunikatör, arbetar på företag som anlitas på uppdrag av andra verksamheter som vill ha hjälp med sin marknadsföring. På större företag är marknadsföraren ofta en del av en marknadsavdelning. Marknadsföraren kan också vara ensamt ansvarig för uppgiften i en organisation.

    Genomsnittligt löneintervall

    28 600 - 67 500 SEK/mån

    Statistik från Statistikmyndigheten SCB


    Arbetsmarknadsprognos

    Medelhög konkurrens

    Prognos fram till 2026
    Statistik från Arbetsförmedlingen


    Hitta utbildning till detta yrke

    Olika utbildningsvägar till yrken

    Det kan finnas olika vägar fram till ett och samma yrke. Här kan du läsa om de olika utbildningsmöjligheterna och se vad som passar dig.

    För dig som ska välja gymnasieutbildning

    Vet du vad du vill jobba med? Kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola så får du hjälp att välja ett gymnasieprogram som ger dig rätt utbildning. Om du inte vet vad du vill arbeta med, välj ett program du tycker verkar intressant och roligt.

    Här under hittar du länkar till verktyg som kan hjälpa dig att komma vidare i ditt val.

    Senast uppdaterad 05 september 2022