BASERAT PÅ DATA FRÅN ARBETSFÖRMEDLINGEN
Supporttekniker, IT
Ett IT-yrke för den som är serviceinriktad och gillar att lösa problem åt användare.
- Förmåga att vara flexibel
- Kommunikativ förmåga
- Problemlösningsförmåga
- Serviceinriktad
- Stresstålighet
Genomsnittligt löneintervall
25 000 - 47 400 SEK/mån
På 2 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för supporttekniker inom it kommer vara mycket stora. Möjligheterna till arbete inom yrket ökar om du har relevanta certifikat, behörigheter eller yrkesbevis.
Arbetsuppgifter
Supporttekniker eller helpdesktekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system. De hjälper både de som behöver stöd med att använda datorprogram och löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar man in vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar.
Man skiljer ofta på first och second line support. I first line support är supportteknikern ofta först med att få kontakt med användaren. En del frågor löser man direkt, men mer komplicerade frågor skickar man vidare till de supporttekniker som arbetar i second line. Det blir allt vanligare att ärenden handlar om IT och telefoni. Många användare behöver stöd med att till exempel komma igång och använda sin e-post och kalender i telefonen.
Gränserna mellan olika datayrken blir alltmer flytande. Läs därför även om andra datayrken, till exempel om nätverkstekniker.
Utbildningsvägar för supporttekniker, it
Yrket kräver vanligtvis utbildning på eftergymnasial nivå i någon form, för vissa tjänster kan gymnasieutbildning räcka.
Förslag på utbildningsvägar efter gymnasiet
Det kan finnas olika utbildningsvägar att gå efter gymnasiet för att bli supporttekniker, it till exempel
- eftergymnasial utbildning
- arbetsmarknadsutbildning.