BASERAT PÅ DATA FRÅN ARBETSFÖRMEDLINGEN
Supporttekniker, IT
Ett IT-yrke för den som är serviceinriktad och gillar att lösa problem åt användare.
- Förmåga att vara flexibel
- Kommunikativ förmåga
- Problemlösningsförmåga
- Serviceinriktad
- Stresstålighet
Genomsnittligt löneintervall
25 000 - 47 400 SEK/mån
Arbetsmarknadsprognos
Medelhög konkurrens på 5 års sikt ¨h3>
Arbetsuppgifter
Supporttekniker eller helpdesktekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system. De hjälper både de som behöver stöd med att använda datorprogram och löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar man in vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar.
Man skiljer ofta på first och second line support. I first line support är supportteknikern ofta först med att få kontakt med användaren. En del frågor löser man direkt, men mer komplicerade frågor skickar man vidare till de supporttekniker som arbetar i second line. Det blir allt vanligare att ärenden handlar om IT och telefoni. Många användare behöver stöd med att till exempel komma igång och använda sin e-post och kalender i telefonen.
Gränserna mellan olika datayrken blir alltmer flytande. Läs därför även om andra datayrken, till exempel om nätverkstekniker.
Utbildningsvägar för supporttekniker, it
Vill du studera till supporttekniker, it? Sök utbildningar i Utbildningsguidens sök utbildning för vuxna:
Utbildning för vuxna (från 19 år)
Utbildning för vuxna kan vara allt från komvux eller folkhögskola till högskola och universitet. Det finns flera utbildningsformer att välja bland för vuxna.
Läs mer om olika utbildningsalternativ för vuxna:
Gymnasieskolan (15-19 år)
Gymnasieskolan kan förbereda för att börja jobba direkt efteråt eller för att fortsätta studera. Om du vill jobba direkt efter gymnasiet så kan du gå en yrkesutbildning för att komma in i den bransch du tycker är intressant.
Här under hittar du länkar som kan hjälpa dig i ditt val: