Supporttekniker eller helpdesktekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system. De hjälper både de som behöver stöd med att använda datorprogram och löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar man in vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar.
Man skiljer ofta på first och second line support. I first line support är supportteknikern ofta först med att få kontakt med användaren. En del frågor löser man direkt, men mer komplicerade frågor skickar man vidare till de supporttekniker som arbetar i second line. Det blir allt vanligare att ärenden handlar om IT och telefoni. Många användare behöver stöd med att till exempel komma igång och använda sin e-post och kalender i telefonen.
Gränserna mellan olika datayrken blir alltmer flytande. Läs därför även om andra datayrken, till exempel om nätverkstekniker.
Baserat på data från arbetsförmedlingen
Supporttekniker, IT
Ett IT-yrke för den som är serviceinriktad och gillar att lösa problem åt användare.
Jobbprofil
Månadslön
10% tjänar mindre än25 000 kr
Genomsnittslön35 700 kr
10% tjänar mer än47 400 kr
Jobbmöjligheter
Möjligheter till jobb idagMedelstora möjligheter
Möjligheter till jobb på 5 års siktFörväntas öka
Förmågor
Förmågor som är bra att ha inom yrket:
- Förmåga att vara flexibel
- Kommunikativ förmåga
- Problemlösningsförmåga
- Serviceinriktad
- Stresstålighet
Arbetsuppgifter
Utbildningsvägar för supporttekniker, it
Yrket kräver vanligtvis utbildning på eftergymnasial nivå i någon form, för vissa tjänster kan gymnasieutbildning räcka.
Förslag på Utbildningsvägar efter gymnasiet
Det kan finnas olika utbildningsvägar att gå efter gymnasiet för att bli supporttekniker, it till exempel
- eftergymnasial utbildning
- arbetsmarknadsutbildning
/