Montessoriskolan - Gustafslund

Grundskola - Fristående

Kontaktuppgifter

Adress

Stockholmsvägen 18-20

76143 Norrtälje

Telefon

0176-12589

E-post

rektor@montessoriskolan.nu

Huvudmannens juridiska form

Enskild

Om skolenheten

Uppgifter samlas in per skolenhet och inte per skola. Det kan finnas flera skolenheter på en skola.

Årskurser

Grundskola

  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Antal elever

Grundskola

cirka 230

På skolenheten

Skolbibliotek

Låg bemanning eller inget skolbibliotek (uppgift saknas)

Statistik

Varje läsår samlas uppgifter in om elever, personal, betyg och prov. Insamlingen sker vid olika tidpunkter under läsåret och genomförs av Statistiska centralbyrån, SCB, på uppdrag av Skolverket. Läs mer om hur vi samlar in uppgifter och statistik.

Om information saknas visas "Data saknas" eller om resultatet baseras på för få elever visas texten "För litet underlag".

Lärare och pedagoger

  • Elever per lärare
    15,1
    Genomsnittet i Sverige är 12,0
  • Legitimerade och behöriga lärare (%)
    61,6%
    Genomsnittet i Sverige är 71,5%
  • Speciallärare, antal heltidstjänster
    1,0
  • Lärare med specialpedagogisk högskoleexamen (%)
    Data saknas

Betyg

Elever i grundskolan får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Sedan får eleven ett nytt betyg varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts. Det är med slutbetyget eleven söker vidare till gymnasieskolan.

  • Åk 6: Andel elever med godkända betyg i alla ämnen
    Montessoriskolan - Gustafslund
    83,3%
    Genomsnitt i Sverige
    69,7%
  • Åk 9: Andel elever med godkända betyg i alla ämnen
    Montessoriskolan - Gustafslund
    85,2%
    Genomsnitt i Sverige
    71,9%
  • Åk 9: Genomsnittligt meritvärde
    Montessoriskolan - Gustafslund
    232,3 (av max 340)
    Genomsnitt i Sverige
    227,6 (av max 340)
  • Behöriga till gymnasieskolan, yrkesprogram (%)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    ~100%
    Genomsnitt i Sverige
    83,7%

Nationella prov

Resultaten från nationella prov anges som provbetyg. Här redovisas skolenhetens genomsnittsbetyg på provet och genomsnittet i Sverige. Se under "i" symbolen vilken termin provresultatet nedan avser.

Årskurs 6

  • Åk 6: Engelska (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    16,7 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    15,9 (av max 20)
  • Åk 6: Matematik (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    12,0 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    11,4 (av max 20)
  • Åk 6: Svenska (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    12,2 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    12,4 (av max 20)
  • Åk 6: Svenska som andraspråk (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    -
    Data saknas
    Genomsnitt i Sverige
    8,1 (av max 20)

Årskurs 9

  • Åk 9: Engelska (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    16,9 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    15,7 (av max 20)
  • Åk 9: Matematik (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    12,8 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    11,6 (av max 20)
  • Åk 9: Svenska (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    13,1 (av max 20)
    Genomsnitt i Sverige
    13,2 (av max 20)
  • Åk 9: Svenska som andraspråk (provbetyg)
    Montessoriskolan - Gustafslund
    -
    Data saknas
    Genomsnitt i Sverige
    8,9 (av max 20)

Skolenheten i jämförelse med andra

SALSA beskriver hur mycket av skillnaderna av resultaten mellan olika skolor som beror på elevers olika sociala förutsättningar (kön, bakgrund och föräldrarnas utbildningsbakgrund). Eftersom SALSA inte har information om allt som rör elever och skolor som påverkar resultatet i skolan går det inte att få fram fullständig förklaring till skillnaderna av resultaten mellan olika skolor. I SALSA ingår samtliga skolenheter som har minst 15 elever i årskurs 9. Skolenheter som saknar information om mer än 25 procent av eleverna ingår inte.

  • Bakgrundsinformation
    År:2023/24
    Kommun:Norrtälje
    Huvudman:Enskild
    Föräldrarnas utbildningsnivå:2,4
    Andel nyinvandrade:0%
    Andel pojkar:52%
  • SALSA: Genomsnittligt beräknat meritvärde
    +1
    Jämfört med förväntat resultat
    Faktiskt värde (F):232
    Modellberäknat värde:231
    Residual (R=F-B): +1
  • SALSA: Beräknad andel som uppnått kunskapskraven i alla ämnen
    +10
    Jämfört med förväntat resultat
    Faktiskt värde (F):85%
    Modellberäknat värde:75%
    Residual (R=F-B): +10

Genomsnittligt meritvärde 2023/24

Scatter chart with 2 data series.
The chart has 1 X axis displaying Faktiskt meritvärde åk 9. Data ranges from 132 to 314.
The chart has 1 Y axis displaying Skillnaden mellan faktiskt och beräknat värde. Data ranges from -115 to 99.
End of interactive chart.

Godkänt alla ämnen 2023/24

Scatter chart with 2 data series.
The chart has 1 X axis displaying Godkänt alla ämnen åk 9 (%). Data ranges from 21 to 100.
The chart has 1 Y axis displaying Skillnaden mellan faktiskt och beräknat värde. Data ranges from -58 to 33.
End of interactive chart.
  • Bakgrundsfaktorer

    Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/ flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.

  • Andel nyinvandrade

    Andel elever som har blivit bokförda i Sverige de senaste 4 åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Måttet infördes i SALSA 2013. Andelen gäller årskurs 9 för respektive skolenhet. Från och med SALSA 2015, med undantag för SALSA 2016, ingår elever med okänd bakgrund i kategorin nyinvandrade elever. Tidigare tillhörde kategorin okänd bakgrund svensk bakgrund. Elever med okänd bakgrund är elever som saknar uppgift om personnummer. I SALSA 2016 är elever med okänd bakgrund exkluderade från redovisningen.

  • Genomsnittliga meritvärdet

    Det genomsnittliga meritvärdet för varje skolenhet (årskurs 9). Elevens meritvärde är summan av 17 ämnen för elever som läst moderna språk som språkval, från och med SALSA 2015. Tidigare och för övriga elever är det 16 ämnen. Varje ämnesbetyg omvandlas som E= 10 poäng, D=12,5, C=15, B=17,5, A=20 poäng. Tidigare betygskala omvandlades enligt G=10, VG=15 och MVG=20 poäng. Varje elevs maxvärde är 340 alternativt 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått godkänt betyg i minst ett ämne, dvs. har minst ett betyg lägst E (tidigare G) som motsvarar 10 poäng.

  • Residual

    Skillnaden mellan skolenhetens faktiska betygsvärde (F) och det modellberäknade betygsvärdet (B) kallas residual (R). Residualen är antingen positiv, negativ eller noll vilket innebär att en skolenhets betygsvärde ligger över, under eller lika det modellberäknade betygsvärdet. Residualen visar om en skolenhets resultat är högre eller lägre jämfört med om skolenheten påverkats av bakgrundsfaktorerna i samma grad som gäller genomsnittligt för alla skolenheter.

  • Föräldrarnas utbildningsnivå

    Föräldrarnas högsta utbildningsnivå som delas in i tre nivåer och poängsatts enligt

    • genomgången folkskola/grundskola (1 poäng)
    • genomgången gymnasial utbildning (2 poäng)
    • eftergymnasial utbildning (3 poäng)

    En genomsnittlig utbildningsnivå beräknas för eleven om det finns uppgifter för båda föräldrarna. Annars är det den ena förälders utbildningsnivå som används. För varje skolenhet (årskurs 9) beräknas en genomsnittlig utbildningsnivå. För att skolenheten ska ingå i SALSA ska det finnas uppgifter om minst 75 procent av eleverna.

  • Andel pojkar

    Andel pojkar i årskurs 9 för respektive skolenhet.

  • Andel elever som uppnått kunskapskraven

    Andel elever som har godkänt slutbetyg i samtliga ämnen, av samtliga elever på skolenheten som har fått eller skulle ha fått slutbetyg. Eleven har uppnått kunskapskraven i alla ämnen han eller hon ska ha betygssatts i. Elever som har anpassad studiegång eller har streck (-) i ett ämne har ej uppnått kunskapskravet i det ämnet. Andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen visar i vilken grad skolenheten har lyckats med målet att alla elever ska nå lägst godkänt betyg i varje ämne.

  • Modellberäknat resultat

    Det modellberäknade (B) resultatet jämför skolenhetens faktiska (F) genomsnittliga resultat med samtliga skolors genomsnittliga resultat i förhållande till hur elevsammansättningen är på de olika skolenheterna.

    De modellberäknade värden i SALSA beräknas genom regressionsanalys. Det är ett objektivt sätt att beskriva sambandet mellan flera bakgrundsvariabler och betygsresultatet. Det är ett modellberäknat värde för varje resultatmått Andel elever som uppnått kunskapskraven respektive det Genomsnittliga meritvärdet.

Skolenheten i jämförelse med andra

SALSA beskriver hur mycket av skillnaderna av resultaten mellan olika skolor som beror på elevers olika sociala förutsättningar (kön, bakgrund och föräldrarnas utbildningsbakgrund). Eftersom SALSA inte har information om allt som rör elever och skolor som påverkar resultatet i skolan går det inte att få fram fullständig förklaring till skillnaderna av resultaten mellan olika skolor. I SALSA ingår samtliga skolenheter som har minst 15 elever i årskurs 9. Skolenheter som saknar information om mer än 25 procent av eleverna ingår inte.

SALSA översikt

  • Bakgrundsinformation
    År:2023/24
    Kommun:Norrtälje
    Huvudman:Enskild
    Föräldrarnas utbildningsnivå:2,4
    Andel nyinvandrade:0%
    Andel pojkar:52%
  • SALSA: Genomsnittligt beräknat meritvärde
    1
    Jämfört med förväntat resultat
    Faktiskt värde (F):232
    Modellberäknat värde:231
    Residual (R=F-B):1
  • SALSA: Beräknad andel som uppnått kunskapskraven i alla ämnen
    10%
    Jämfört med förväntat resultat
    Faktiskt värde (F):85%
    Modellberäknat värde:75%
    Residual (R=F-B):10%

Genomsnittligt meritvärde åk 9 (graf)

Genomsnittligt meritvärde 2023/24

Scatter chart with 2 data series.
The chart has 1 X axis displaying Faktiskt meritvärde åk 9. Data ranges from 132 to 314.
The chart has 1 Y axis displaying Skillnaden mellan faktiskt och beräknat värde. Data ranges from -115 to 99.
End of interactive chart.

Godkänt alla ämnen åk 9 (graf)

Godkänt alla ämnen 2023/24

Scatter chart with 2 data series.
The chart has 1 X axis displaying Godkänt alla ämnen åk 9 (%). Data ranges from 21 to 100.
The chart has 1 Y axis displaying Skillnaden mellan faktiskt och beräknat värde. Data ranges from -58 to 33.
End of interactive chart.

SALSA beskrivning

  • Bakgrundsfaktorer

    Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/ flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.

  • Andel nyinvandrade

    Andel elever som har blivit bokförda i Sverige de senaste 4 åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Måttet infördes i SALSA 2013. Andelen gäller årskurs 9 för respektive skolenhet. Från och med SALSA 2015, med undantag för SALSA 2016, ingår elever med okänd bakgrund i kategorin nyinvandrade elever. Tidigare tillhörde kategorin okänd bakgrund svensk bakgrund. Elever med okänd bakgrund är elever som saknar uppgift om personnummer. I SALSA 2016 är elever med okänd bakgrund exkluderade från redovisningen.

  • Genomsnittliga meritvärdet

    Det genomsnittliga meritvärdet för varje skolenhet (årskurs 9). Elevens meritvärde är summan av 17 ämnen för elever som läst moderna språk som språkval, från och med SALSA 2015. Tidigare och för övriga elever är det 16 ämnen. Varje ämnesbetyg omvandlas som E= 10 poäng, D=12,5, C=15, B=17,5, A=20 poäng. Tidigare betygskala omvandlades enligt G=10, VG=15 och MVG=20 poäng. Varje elevs maxvärde är 340 alternativt 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått godkänt betyg i minst ett ämne, dvs. har minst ett betyg lägst E (tidigare G) som motsvarar 10 poäng.

  • Residual

    Skillnaden mellan skolenhetens faktiska betygsvärde (F) och det modellberäknade betygsvärdet (B) kallas residual (R). Residualen är antingen positiv, negativ eller noll vilket innebär att en skolenhets betygsvärde ligger över, under eller lika det modellberäknade betygsvärdet. Residualen visar om en skolenhets resultat är högre eller lägre jämfört med om skolenheten påverkats av bakgrundsfaktorerna i samma grad som gäller genomsnittligt för alla skolenheter.

  • Föräldrarnas utbildningsnivå

    Föräldrarnas högsta utbildningsnivå som delas in i tre nivåer och poängsatts enligt

    • genomgången folkskola/grundskola (1 poäng)
    • genomgången gymnasial utbildning (2 poäng)
    • eftergymnasial utbildning (3 poäng)

    En genomsnittlig utbildningsnivå beräknas för eleven om det finns uppgifter för båda föräldrarna. Annars är det den ena förälders utbildningsnivå som används. För varje skolenhet (årskurs 9) beräknas en genomsnittlig utbildningsnivå. För att skolenheten ska ingå i SALSA ska det finnas uppgifter om minst 75 procent av eleverna.

  • Andel pojkar

    Andel pojkar i årskurs 9 för respektive skolenhet.

  • Andel elever som uppnått kunskapskraven

    Andel elever som har godkänt slutbetyg i samtliga ämnen, av samtliga elever på skolenheten som har fått eller skulle ha fått slutbetyg. Eleven har uppnått kunskapskraven i alla ämnen han eller hon ska ha betygssatts i. Elever som har anpassad studiegång eller har streck (-) i ett ämne har ej uppnått kunskapskravet i det ämnet. Andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen visar i vilken grad skolenheten har lyckats med målet att alla elever ska nå lägst godkänt betyg i varje ämne.

  • Modellberäknat resultat

    Det modellberäknade (B) resultatet jämför skolenhetens faktiska (F) genomsnittliga resultat med samtliga skolors genomsnittliga resultat i förhållande till hur elevsammansättningen är på de olika skolenheterna.

    De modellberäknade värden i SALSA beräknas genom regressionsanalys. Det är ett objektivt sätt att beskriva sambandet mellan flera bakgrundsvariabler och betygsresultatet. Det är ett modellberäknat värde för varje resultatmått Andel elever som uppnått kunskapskraven respektive det Genomsnittliga meritvärdet.

Skolenkäter

Skolinspektionen granskar regelbundet all skolverksamhet i hela landet. Skolenkäten utgör ett av flera underlag i denna granskning. Svaren speglar de åsikter de svarande haft vid enkättillfället. Läs mer om hur skolenkäterna genomförs.

Använd svaren från vårdnadshavare försiktigt. Elever och pedagoger får egna inloggningsuppgifter när de ska besvara enkäten. Vårdnadshavare får en inloggning som gäller för skolenheten. Vårdnadshavare har också en lägre svarsfrekvens. Detta gör att resultaten för vårdnadshavare kan vara mer osäkra än resultaten från elever och pedagoger.

Skolenkätsvar - Vårdnadshavare till barn i grundskolan

  • Antal svar
    46
  • Svar från termin
    VT24
  • Stimulans
    Hur ofta verkar lärarna få ditt barn att bli intresserat av skolarbetet?

    6,5Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
  • Studiero
    Hur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?

    6,0Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen stimulans och studiero
  • Alltid
  • Ofta
  • Ibland
  • Sällan
  • Aldrig
  • Vet ej
  • Inget svar

 

  • Övergripande nöjdhet
    Hur nöjd är du med ditt barns skola?

    7,2Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Trygghet
    Upplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?

    7,5Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Stöd
    Tycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?

    6,1Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen övergripande nöjdhet, trygghet och stöd
  • Stämmer helt
  • Stämmer ganska bra
  • Stämmer ganska dåligt
  • Stämmer inte alls
  • Vet ej
  • Inget svar
Vad betyder medel?

Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.

Skolenkätsvar - Elever i årskurs 5

  • Svar från elever i
    årskurs 5
  • Antal svar
    22
  • Svarsfrekvens
    92%
  • Svar från termin
    VT24
  • Stimulans
    Hur ofta får lärarna dig att bli intresserad av skolarbetet?

    6,1Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
  • Studiero
    Hur ofta är det arbetsro på lektionerna?

    6,4Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen stimulans och studiero
  • Alltid
  • Ofta
  • Ibland
  • Sällan
  • Aldrig
  • Vet ej
  • Inget svar

 

  • Övergripande nöjdhet
    Hur nöjd är du med din skola?

    7,7Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Trygghet
    Känner du dig trygg i skolan?

    8,2Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Stöd
    Tycker du att du får den hjälp du behöver från skolan för att klara skolarbetet?

    7,9Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen övergripande nöjdhet, trygghet och stöd
  • Stämmer helt
  • Stämmer ganska bra
  • Stämmer ganska dåligt
  • Stämmer inte alls
  • Vet ej
  • Inget svar
Vad betyder medel?

Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.

Skolenkätsvar - Elever i årskurs 8

  • Svar från elever i
    årskurs 8
  • Antal svar
    25
  • Svarsfrekvens
    78%
  • Svar från termin
    VT24
  • Stimulans
    Hur ofta får lärarna dig att bli intresserad av skolarbetet?

    4,7Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
  • Studiero
    Hur ofta är det arbetsro på lektionerna?

    4,9Medel

    Pie chart with 7 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen stimulans och studiero
  • Alltid
  • Ofta
  • Ibland
  • Sällan
  • Aldrig
  • Vet ej
  • Inget svar

 

  • Övergripande nöjdhet
    Hur nöjd är du med din skola?

    6,9Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Trygghet
    Känner du dig trygg i skolan?

    8,4Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
  • Stöd
    Tycker du att du får den hjälp du behöver från skolan för att klara skolarbetet?

    6,5Medel

    Pie chart with 6 slices.
    End of interactive chart.
Färgerna i diagrammen övergripande nöjdhet, trygghet och stöd
  • Stämmer helt
  • Stämmer ganska bra
  • Stämmer ganska dåligt
  • Stämmer inte alls
  • Vet ej
  • Inget svar
Vad betyder medel?

Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.

Skolinspektionens rapporter

Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. En del av granskningen består i att be elever och vårdnadshavare att svara på en enkät, Skolenkäten. Här hittar du Skolinspektionens rapporter och sammanställningar av Skolenkäter.