Montessoriskolan - Gustafslund
Grundskola - Fristående
Kontaktuppgifter
Adress
Stockholmsvägen 18-20
76143 Norrtälje
Telefon
0176-12589
E-post
rektor@montessoriskolan.nu
Huvudmannens juridiska form
Enskild
Skolans webbplats
Om skolenheten
Uppgifter samlas in per skolenhet och inte per skola. Det kan finnas flera skolenheter på en skola.
Statistik
Varje läsår samlas uppgifter in om elever, personal, betyg och prov. Insamlingen sker vid olika tidpunkter under läsåret och genomförs av Statistiska centralbyrån, SCB, på uppdrag av Skolverket. Läs mer om hur vi samlar in uppgifter och statistik.
Om information saknas visas "Data saknas" eller om resultatet baseras på för få elever visas texten "För litet underlag".
Lärare och pedagoger
-
Elever per lärare15,1Genomsnittet i Sverige är 12,0
-
Legitimerade och behöriga lärare (%)61,6%Genomsnittet i Sverige är 71,5%
-
Speciallärare, antal heltidstjänster1,0
-
Lärare med specialpedagogisk högskoleexamen (%)Data saknas
Betyg
Elever i grundskolan får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Sedan får eleven ett nytt betyg varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts. Det är med slutbetyget eleven söker vidare till gymnasieskolan.
-
Åk 6: Andel elever med godkända betyg i alla ämnen
-
Åk 9: Andel elever med godkända betyg i alla ämnen
-
Åk 9: Genomsnittligt meritvärde
-
Behöriga till gymnasieskolan, yrkesprogram (%)
Nationella prov
Resultaten från nationella prov anges som provbetyg. Här redovisas skolenhetens genomsnittsbetyg på provet och genomsnittet i Sverige. Se under "i" symbolen vilken termin provresultatet nedan avser.
Årskurs 6
-
Åk 6: Engelska (provbetyg)
-
Åk 6: Matematik (provbetyg)
-
Åk 6: Svenska (provbetyg)
-
Åk 6: Svenska som andraspråk (provbetyg)
Årskurs 9
-
Åk 9: Engelska (provbetyg)
-
Åk 9: Matematik (provbetyg)
-
Åk 9: Svenska (provbetyg)
-
Åk 9: Svenska som andraspråk (provbetyg)
Skolenheten i jämförelse med andra
SALSA beskriver hur mycket av skillnaderna av resultaten mellan olika skolor som beror på elevers olika sociala förutsättningar (kön, bakgrund och föräldrarnas utbildningsbakgrund). Eftersom SALSA inte har information om allt som rör elever och skolor som påverkar resultatet i skolan går det inte att få fram fullständig förklaring till skillnaderna av resultaten mellan olika skolor. I SALSA ingår samtliga skolenheter som har minst 15 elever i årskurs 9. Skolenheter som saknar information om mer än 25 procent av eleverna ingår inte.
-
BakgrundsinformationÅr:2023/24Kommun:NorrtäljeHuvudman:EnskildFöräldrarnas utbildningsnivå:2,4Andel nyinvandrade:0%Andel pojkar:52%
-
SALSA: Genomsnittligt beräknat meritvärde+1Jämfört med förväntat resultatFaktiskt värde (F):232Modellberäknat värde:231Residual (R=F-B): +1
-
SALSA: Beräknad andel som uppnått kunskapskraven i alla ämnen+10Jämfört med förväntat resultatFaktiskt värde (F):85%Modellberäknat värde:75%Residual (R=F-B): +10
-
Bakgrundsfaktorer
Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/ flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.
-
Andel nyinvandrade
Andel elever som har blivit bokförda i Sverige de senaste 4 åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Måttet infördes i SALSA 2013. Andelen gäller årskurs 9 för respektive skolenhet. Från och med SALSA 2015, med undantag för SALSA 2016, ingår elever med okänd bakgrund i kategorin nyinvandrade elever. Tidigare tillhörde kategorin okänd bakgrund svensk bakgrund. Elever med okänd bakgrund är elever som saknar uppgift om personnummer. I SALSA 2016 är elever med okänd bakgrund exkluderade från redovisningen.
-
Genomsnittliga meritvärdet
Det genomsnittliga meritvärdet för varje skolenhet (årskurs 9). Elevens meritvärde är summan av 17 ämnen för elever som läst moderna språk som språkval, från och med SALSA 2015. Tidigare och för övriga elever är det 16 ämnen. Varje ämnesbetyg omvandlas som E= 10 poäng, D=12,5, C=15, B=17,5, A=20 poäng. Tidigare betygskala omvandlades enligt G=10, VG=15 och MVG=20 poäng. Varje elevs maxvärde är 340 alternativt 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått godkänt betyg i minst ett ämne, dvs. har minst ett betyg lägst E (tidigare G) som motsvarar 10 poäng.
-
Residual
Skillnaden mellan skolenhetens faktiska betygsvärde (F) och det modellberäknade betygsvärdet (B) kallas residual (R). Residualen är antingen positiv, negativ eller noll vilket innebär att en skolenhets betygsvärde ligger över, under eller lika det modellberäknade betygsvärdet. Residualen visar om en skolenhets resultat är högre eller lägre jämfört med om skolenheten påverkats av bakgrundsfaktorerna i samma grad som gäller genomsnittligt för alla skolenheter.
-
Föräldrarnas utbildningsnivå
Föräldrarnas högsta utbildningsnivå som delas in i tre nivåer och poängsatts enligt
- genomgången folkskola/grundskola (1 poäng)
- genomgången gymnasial utbildning (2 poäng)
- eftergymnasial utbildning (3 poäng)
En genomsnittlig utbildningsnivå beräknas för eleven om det finns uppgifter för båda föräldrarna. Annars är det den ena förälders utbildningsnivå som används. För varje skolenhet (årskurs 9) beräknas en genomsnittlig utbildningsnivå. För att skolenheten ska ingå i SALSA ska det finnas uppgifter om minst 75 procent av eleverna.
-
Andel pojkar
Andel pojkar i årskurs 9 för respektive skolenhet.
-
Andel elever som uppnått kunskapskraven
Andel elever som har godkänt slutbetyg i samtliga ämnen, av samtliga elever på skolenheten som har fått eller skulle ha fått slutbetyg. Eleven har uppnått kunskapskraven i alla ämnen han eller hon ska ha betygssatts i. Elever som har anpassad studiegång eller har streck (-) i ett ämne har ej uppnått kunskapskravet i det ämnet. Andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen visar i vilken grad skolenheten har lyckats med målet att alla elever ska nå lägst godkänt betyg i varje ämne.
-
Modellberäknat resultat
Det modellberäknade (B) resultatet jämför skolenhetens faktiska (F) genomsnittliga resultat med samtliga skolors genomsnittliga resultat i förhållande till hur elevsammansättningen är på de olika skolenheterna.
De modellberäknade värden i SALSA beräknas genom regressionsanalys. Det är ett objektivt sätt att beskriva sambandet mellan flera bakgrundsvariabler och betygsresultatet. Det är ett modellberäknat värde för varje resultatmått Andel elever som uppnått kunskapskraven respektive det Genomsnittliga meritvärdet.
Skolenheten i jämförelse med andra
SALSA beskriver hur mycket av skillnaderna av resultaten mellan olika skolor som beror på elevers olika sociala förutsättningar (kön, bakgrund och föräldrarnas utbildningsbakgrund). Eftersom SALSA inte har information om allt som rör elever och skolor som påverkar resultatet i skolan går det inte att få fram fullständig förklaring till skillnaderna av resultaten mellan olika skolor. I SALSA ingår samtliga skolenheter som har minst 15 elever i årskurs 9. Skolenheter som saknar information om mer än 25 procent av eleverna ingår inte.
SALSA översikt
-
BakgrundsinformationÅr:2023/24Kommun:NorrtäljeHuvudman:EnskildFöräldrarnas utbildningsnivå:2,4Andel nyinvandrade:0%Andel pojkar:52%
-
SALSA: Genomsnittligt beräknat meritvärde1Jämfört med förväntat resultatFaktiskt värde (F):232Modellberäknat värde:231Residual (R=F-B):1
-
SALSA: Beräknad andel som uppnått kunskapskraven i alla ämnen10%Jämfört med förväntat resultatFaktiskt värde (F):85%Modellberäknat värde:75%Residual (R=F-B):10%
Genomsnittligt meritvärde åk 9 (graf)
Godkänt alla ämnen åk 9 (graf)
SALSA beskrivning
-
Bakgrundsfaktorer
Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/ flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.
-
Andel nyinvandrade
Andel elever som har blivit bokförda i Sverige de senaste 4 åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Måttet infördes i SALSA 2013. Andelen gäller årskurs 9 för respektive skolenhet. Från och med SALSA 2015, med undantag för SALSA 2016, ingår elever med okänd bakgrund i kategorin nyinvandrade elever. Tidigare tillhörde kategorin okänd bakgrund svensk bakgrund. Elever med okänd bakgrund är elever som saknar uppgift om personnummer. I SALSA 2016 är elever med okänd bakgrund exkluderade från redovisningen.
-
Genomsnittliga meritvärdet
Det genomsnittliga meritvärdet för varje skolenhet (årskurs 9). Elevens meritvärde är summan av 17 ämnen för elever som läst moderna språk som språkval, från och med SALSA 2015. Tidigare och för övriga elever är det 16 ämnen. Varje ämnesbetyg omvandlas som E= 10 poäng, D=12,5, C=15, B=17,5, A=20 poäng. Tidigare betygskala omvandlades enligt G=10, VG=15 och MVG=20 poäng. Varje elevs maxvärde är 340 alternativt 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått godkänt betyg i minst ett ämne, dvs. har minst ett betyg lägst E (tidigare G) som motsvarar 10 poäng.
-
Residual
Skillnaden mellan skolenhetens faktiska betygsvärde (F) och det modellberäknade betygsvärdet (B) kallas residual (R). Residualen är antingen positiv, negativ eller noll vilket innebär att en skolenhets betygsvärde ligger över, under eller lika det modellberäknade betygsvärdet. Residualen visar om en skolenhets resultat är högre eller lägre jämfört med om skolenheten påverkats av bakgrundsfaktorerna i samma grad som gäller genomsnittligt för alla skolenheter.
-
Föräldrarnas utbildningsnivå
Föräldrarnas högsta utbildningsnivå som delas in i tre nivåer och poängsatts enligt
- genomgången folkskola/grundskola (1 poäng)
- genomgången gymnasial utbildning (2 poäng)
- eftergymnasial utbildning (3 poäng)
En genomsnittlig utbildningsnivå beräknas för eleven om det finns uppgifter för båda föräldrarna. Annars är det den ena förälders utbildningsnivå som används. För varje skolenhet (årskurs 9) beräknas en genomsnittlig utbildningsnivå. För att skolenheten ska ingå i SALSA ska det finnas uppgifter om minst 75 procent av eleverna.
-
Andel pojkar
Andel pojkar i årskurs 9 för respektive skolenhet.
-
Andel elever som uppnått kunskapskraven
Andel elever som har godkänt slutbetyg i samtliga ämnen, av samtliga elever på skolenheten som har fått eller skulle ha fått slutbetyg. Eleven har uppnått kunskapskraven i alla ämnen han eller hon ska ha betygssatts i. Elever som har anpassad studiegång eller har streck (-) i ett ämne har ej uppnått kunskapskravet i det ämnet. Andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen visar i vilken grad skolenheten har lyckats med målet att alla elever ska nå lägst godkänt betyg i varje ämne.
-
Modellberäknat resultat
Det modellberäknade (B) resultatet jämför skolenhetens faktiska (F) genomsnittliga resultat med samtliga skolors genomsnittliga resultat i förhållande till hur elevsammansättningen är på de olika skolenheterna.
De modellberäknade värden i SALSA beräknas genom regressionsanalys. Det är ett objektivt sätt att beskriva sambandet mellan flera bakgrundsvariabler och betygsresultatet. Det är ett modellberäknat värde för varje resultatmått Andel elever som uppnått kunskapskraven respektive det Genomsnittliga meritvärdet.
Skolenkäter
Skolinspektionen granskar regelbundet all skolverksamhet i hela landet. Skolenkäten utgör ett av flera underlag i denna granskning. Svaren speglar de åsikter de svarande haft vid enkättillfället. Läs mer om hur skolenkäterna genomförs.
Använd svaren från vårdnadshavare försiktigt. Elever och pedagoger får egna inloggningsuppgifter när de ska besvara enkäten. Vårdnadshavare får en inloggning som gäller för skolenheten. Vårdnadshavare har också en lägre svarsfrekvens. Detta gör att resultaten för vårdnadshavare kan vara mer osäkra än resultaten från elever och pedagoger.
Skolenkätsvar - Vårdnadshavare till barn i grundskolan
-
Antal svar46
-
Svar från terminVT24
-
StimulansHur ofta verkar lärarna få ditt barn att bli intresserat av skolarbetet?
-
StudieroHur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?
- Alltid
- Ofta
- Ibland
- Sällan
- Aldrig
- Vet ej
- Inget svar
-
Övergripande nöjdhetHur nöjd är du med ditt barns skola?
-
TrygghetUpplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?
-
StödTycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?
- Stämmer helt
- Stämmer ganska bra
- Stämmer ganska dåligt
- Stämmer inte alls
- Vet ej
- Inget svar
Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.
Skolenkätsvar - Elever i årskurs 5
-
Svar från elever iårskurs 5
-
Antal svar22
-
Svarsfrekvens92%
-
Svar från terminVT24
-
StimulansHur ofta får lärarna dig att bli intresserad av skolarbetet?
-
StudieroHur ofta är det arbetsro på lektionerna?
- Alltid
- Ofta
- Ibland
- Sällan
- Aldrig
- Vet ej
- Inget svar
-
Övergripande nöjdhetHur nöjd är du med din skola?
-
TrygghetKänner du dig trygg i skolan?
-
StödTycker du att du får den hjälp du behöver från skolan för att klara skolarbetet?
- Stämmer helt
- Stämmer ganska bra
- Stämmer ganska dåligt
- Stämmer inte alls
- Vet ej
- Inget svar
Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.
Skolenkätsvar - Elever i årskurs 8
-
Svar från elever iårskurs 8
-
Antal svar25
-
Svarsfrekvens78%
-
Svar från terminVT24
-
StimulansHur ofta får lärarna dig att bli intresserad av skolarbetet?
-
StudieroHur ofta är det arbetsro på lektionerna?
- Alltid
- Ofta
- Ibland
- Sällan
- Aldrig
- Vet ej
- Inget svar
-
Övergripande nöjdhetHur nöjd är du med din skola?
-
TrygghetKänner du dig trygg i skolan?
-
StödTycker du att du får den hjälp du behöver från skolan för att klara skolarbetet?
- Stämmer helt
- Stämmer ganska bra
- Stämmer ganska dåligt
- Stämmer inte alls
- Vet ej
- Inget svar
Medel är ett framräknat genomsnittsmått med maxvärdet 10. Medel 10 betyder att alla svarande instämmer i påståendet "Stämmer helt och hållet, alltid eller helt och hållet". Om alla svarande har svarat "Stämmer inte alls, aldrig eller inte alls" är värdet 0. Ju högre medel desto större positiv uppfattning har de svarande om skolan. I vissa fall kan inte svaren redovisas på grund av för få svarande. Frågornas medelvärde är mest lämpade för att få en överblick över resultatet och för att jämföra skolors resultat men mindre lämpade för att jämföra frågor med varandra. Läs mer på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.
Skolinspektionens rapporter
Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. En del av granskningen består i att be elever och vårdnadshavare att svara på en enkät, Skolenkäten. Här hittar du Skolinspektionens rapporter och sammanställningar av Skolenkäter.
-
Skolenkäten (Ansvarig myndighet - Skolinspektionen)
-
Skolenkäten (Ansvarig myndighet - Skolinspektionen)
-
Skolenkäten (Ansvarig myndighet - Skolinspektionen)
-
Regelbunden kvalitetsgranskning (Ansvarig myndighet - Skolinspektionen)
-
Regelbunden kvalitetsgranskning (Ansvarig myndighet - Skolinspektionen)