• Start
  • Utbildning för vuxna
  • Guide för att göra ett studieval

Guide för att göra ett studieval

Många faktorer spelar in när du ska göra ett studie- eller yrkesval. Guiden hjälper dig med övningar och exempel att klargöra var du står och vad du vill uppnå. Du får en tydligare bild av vad som påverkar dig och dina framtida mål.

Vad vill du syssla med i framtiden? Denna guide hjälper dig att göra ett studieval. Använd guiden som ett verktyg för att strukturera dina tankar och ta ett beslut. Guiden består av delarna:

  • Här är jag,
  • Hit vill jag och
  • Hur gör jag?

Övningar och exempel hjälper dig att hitta alternativa studievägar.

Inspireras av Annika och Karim...

Annika och Karim är två personer som vi använder som exempel. Vi har låtit dem följa guiden och fylla i sina uppgifter så att du kan få vägledning och inspiration av dem.

Annika är 31 år och pluggar för tillfället på Komvux. Karim är 19 år, har nyss gått ut gymnasiet. Han hjälper nu till då och då i familjens bokhandel, men funderar på att studera vidare.

Deras erfarenheter och tankar följer dig genom guiden genom olika exempel som du hittar om du klickar upp de blåtonade visa-dölj-menyerna nedan.

Här är jag

Att välja väg kräver att du vet var du står. Dina val påverkas till exempel av vem du är och vad du tycker är viktigt. I den här delen kan du utforska din utgångspunkt:

  • intressen,
  • egenskaper och värderingar,
  • färdigheter,
  • personligt kontaktnät.

När du vet dina förutsättningar kan du sätta upp mål och fundera på studieval för att nå dit.

Ditt bagage

Ditt bagage visar var du står just nu och kommer att påverka dina framtida studieval. Bagaget utgörs av saker som dina intressen, egenskaper, värderingar, färdigheter och ditt kontaktnät. Det visar vad du är intresserad av, vad du kan och vilka behov du har.
Börja med att ta reda på var du står innan du bestämmer mål och funderar på vilken utbildning som ska få dig att nå målen.

Dina behov

De intressen och behov vi har styr de val vi gör i livet. Vissa söker trygghet, andra behöver ständig utveckling och en del strävar efter självständighet.

Här ser du tre personer beskriva sina olika behov. Kan du kan identifiera dig med någon av dem?

Yrkesmässig utveckling och lärande är viktigt. Jag strävar efter att hitta arbetsuppgifter som leder någonstans. En chefsposition skulle passa mig. Jag vill kunna påverka och bestämma.

/Anna

Jag mår bäst när jag känner mig lugn och trygg. Mitt mål är ett bra och harmoniskt liv. Därför vill jag helst undvika stressiga arbetsuppgifter och projektanställningar.

/Peter

Man kan beskriva mig som en mycket kreativ och självständig person. Jag har många idéer som jag skulle vilja utveckla. Målet skulle vara att få möjlighet att hitta på nya produkter, tjänster eller verksamheter.

/Camilla

Övning: Var är du idag?

Övning: Var är du idag?

Ibland är det svårt att beskriva sig själv och sin aktuella situation. Övningen i den här delen av Välj & planera hjälper dig beskriva var du befinner dig just nu.

Övning: Var är du idag?

Ibland är det svårt att beskriva sig själv och sin aktuella situation. Övningen i den här delen av Välj & planera hjälper dig beskriva var du befinner dig just nu.

Exempel: Här är Annika och Karim idag

Annika: Här är jag idag

Jag läste livsmedelsteknisk linje på gymnasiet. Efter det jobbade jag som servitris. Det var roligt, men tungt. Man lärde sig allt möjligt, som att uppskatta vällagad mat och hantera stress.

Efter ett tag ville jag gå vidare i livet. Nu läser jag naturvetenskapliga ämnen på Komvux.

Det funkar bra, jag är mer motiverad och självsäker än när jag var yngre. Jag får också mycket stöd från familj, vänner och lärare.

Karim: Här är jag idag

Jag gick nyss ut gymnasiet. Läste samhällsvetenskap med inriktning mot ekonomi. Fick ganska bra betyg och kan tänka mig att studera vidare, men inget som har med ekonomi att göra. Just nu hjälper jag till med ekonomin i familjens bokhandel. Jag spelar en del fotboll och är sångare i ett band också.

Jag har ett ganska stort kontaktnät. Min familj och kompisarna finns alltid till hands. Projekthandledaren på gymnasiet kom jag bra överens med. Sen finns ju bandet, min fotbollstränare är också bra.

Annika: Här är jag idag

Jag läste livsmedelsteknisk linje på gymnasiet. Efter det jobbade jag som servitris. Det var roligt, men tungt. Man lärde sig allt möjligt, som att uppskatta vällagad mat och hantera stress.

Efter ett tag ville jag gå vidare i livet. Nu läser jag naturvetenskapliga ämnen på Komvux.

Det funkar bra, jag är mer motiverad och självsäker än när jag var yngre. Jag får också mycket stöd från familj, vänner och lärare.

Karim: Här är jag idag

Jag gick nyss ut gymnasiet. Läste samhällsvetenskap med inriktning mot ekonomi. Fick ganska bra betyg och kan tänka mig att studera vidare, men inget som har med ekonomi att göra. Just nu hjälper jag till med ekonomin i familjens bokhandel. Jag spelar en del fotboll och är sångare i ett band också.

Jag har ett ganska stort kontaktnät. Min familj och kompisarna finns alltid till hands. Projekthandledaren på gymnasiet kom jag bra överens med. Sen finns ju bandet, min fotbollstränare är också bra.

Övning: Beskriv dig själv och dina egenskaper

Beskriv dig själv

Vad är du intresserad av? Inspirerar av alternativen i listan eller skriv egna alternativ. Försök få med intressen som gäller arbete, utbildning och fritid. Titta gärna på vad Annika och Karim svarat för att få inspiration.

  • Vara i naturen
  • Möblera och inreda
  • Odla och plantera
  • Filosofera
  • Idrotta eller träna
  • Arbeta med datorn
  • Spela dator-
  • eller tv-spel
  • Studera
  • Börs och aktier
  • Religion
  • Projektleda
  • Titta på serier, film eller bio
  • Gå på museum eller se en utställning

Dina egenskaper

Man kan säga att en egenskap är ett sätt att vara, eller en personlig stil. Skriv ned dina egenskaper, om du behöver inspiration kan du välja bland alternativen nedan. Fundera också på vad du tror andra tycker om dig. Ibland kan det hjälpa att försöka se sig själv med någon annans ögon. Titta gärna på vad Annika och Karim svarat.

  • Viljestark,
  • självsäker,
  • realistisk,
  • nyfiken,
  • artig,
  • flexibel,
  • bestämd,
  • samarbetsvillig,
  • sällskaplig,
  • framåtanda,
  • principfast,
  • öppen,
  • generös,
  • slarvig,
  • sparsam,
  • spontan,
  • lekfull,
  • hjälpsam,
  • modig,
  • uthållig,
  • försiktig,
  • fördomsfri,
  • intresserad,
  • grundlig,
  • uppfinningsrik,
  • ordentlig,
  • stolt,
  • viljestark,
  • lyhörd,
  • snäll,
  • mångsidig,
  • blyg,
  • utåtriktad,
  • allvarsam,
  • försiktig.


Beskriv dig själv

Vad är du intresserad av? Inspirerar av alternativen i listan eller skriv egna alternativ. Försök få med intressen som gäller arbete, utbildning och fritid. Titta gärna på vad Annika och Karim svarat för att få inspiration.

  • Vara i naturen
  • Möblera och inreda
  • Odla och plantera
  • Filosofera
  • Idrotta eller träna
  • Arbeta med datorn
  • Spela dator-
  • eller tv-spel
  • Studera
  • Börs och aktier
  • Religion
  • Projektleda
  • Titta på serier, film eller bio
  • Gå på museum eller se en utställning

Dina egenskaper

Man kan säga att en egenskap är ett sätt att vara, eller en personlig stil. Skriv ned dina egenskaper, om du behöver inspiration kan du välja bland alternativen nedan. Fundera också på vad du tror andra tycker om dig. Ibland kan det hjälpa att försöka se sig själv med någon annans ögon. Titta gärna på vad Annika och Karim svarat.

  • Viljestark,
  • självsäker,
  • realistisk,
  • nyfiken,
  • artig,
  • flexibel,
  • bestämd,
  • samarbetsvillig,
  • sällskaplig,
  • framåtanda,
  • principfast,
  • öppen,
  • generös,
  • slarvig,
  • sparsam,
  • spontan,
  • lekfull,
  • hjälpsam,
  • modig,
  • uthållig,
  • försiktig,
  • fördomsfri,
  • intresserad,
  • grundlig,
  • uppfinningsrik,
  • ordentlig,
  • stolt,
  • viljestark,
  • lyhörd,
  • snäll,
  • mångsidig,
  • blyg,
  • utåtriktad,
  • allvarsam,
  • försiktig.


Exempel: Annika och Karim beskriver sig själva

Här är en beskrivning av hur Annika och Karim tänkte när de gjorde övningen.
Annika pluggar just nu på Komvux. Karim gick nyligen ut gymnasiet och är just
nu inne i en process där han försöker komma på vad han vill göra i livet.

Fundera på om deras erfarenheter liknar dina. Fundera också på hur deras
intressen och färdigheter passar ihop med deras egenskaper och värderingar.

Annikas beskrivning av sig själv:

Intressen

Arbete: När jag arbetade som servitris var jag mycket intresserad av vin och mat och av att hantera människor.
Fritid: Jag har alltid varit väldigt intresserad av naturen och hur den påverkas av oss människor.
Utbildning: Just nu läser jag in Naturvetenskapligt basår på Komvux. Ämnen som intresserar mig är biologi, matematik och kemi. Jag gillar även att lösa uppgifter.

Egenskaper

Tycker jag: Vad svårt! Jag skulle nog säga att jag är ordentlig, noggrann och fokuserad. Men jag är också en glad och lyhörd person.
Tror jag att andra skulle säga: Självsäker och ensamvarg tror jag att andra skulle säga.

Värderingar

Jag har en stark känsla för moral och att göra rätt för mig. Jag har en stark miljömedvetenhet.

Färdigheter

Arbete: När jag arbetade som servitris brukade jag få beröm för mina vinkunskaper och för mitt sätt att organisera mitt arbete.
Fritid: Jag är ganska duktig på att teckna. Jag har ofta med mig block och penna när jag är ute och promenerar.
Utbildning: Jag är bra på att strukturera information och att lära mig saker utantill.

Kontaktnät

Stödpersoner: Min syster är mitt bästa stöd och inspirationskälla.
Kontakter: En lärare som hjälpte mig att välja studieinriktning. En tidigare arbetskamrat som nu jobbar med miljöfrågor på ett stort företag.

Karims beskrivning av sig själv:

Intressen

Arbete: Just nu? Jag jobbar med ekonomin i familjens bokhandel. Men det intresserar mig inte. Däremot gillar jag att lösa problem. Det är intressant.
Fritid: Jag gillar att hålla på med musik.
Utbildning: Ämnen jag gillade i plugget? Svenska och religion kanske. Skulle nog gilla filosofi eller psykologi tror jag.

Egenskaper

Tycker jag: Jag tycker att jag är ganska slarvig. Jag glömmer ofta saker, men jag har många kompisar och är bra på att lyssna.
Tror jag att andra skulle säga: Min mamma skulle nog säga att jag är hjälpsam och generös.

Värderingar

Jag tycker att det är tråkigt att göra samma sak varje dag. Flexibla människor är mer spännande. Jag är ingen tävlingsmänniska. Det är roligare att jobba ihop med andra för att hitta på bra saker.

Färdigheter

Arbete: Blir det någon gång problem så brukar de ropa på mig. Det handlar alltid om något missförstånd. Jag kanske är bra på att lösa problem.
Fritid: Det är svårt att säga vad jag egentligen är bra på tycker jag. Jag är sångare i ett band. Det går ganska bra.
Utbildning: Jag har bra betyg i svenska och religion.

Kontaktnät

Stödpersoner: Mamma och pappa, kompisarna och min fotbollstränare.
Kontakter: Han som hjälpt oss boka spelningar med bandet. Min morbror känner en massa personer. Honom skulle jag kanske kolla med. Kunderna (stammisarna) som brukar komma till bokhandeln. Kanske också praktikhandledaren vid den senaste praktiken.

Här är en beskrivning av hur Annika och Karim tänkte när de gjorde övningen.
Annika pluggar just nu på Komvux. Karim gick nyligen ut gymnasiet och är just
nu inne i en process där han försöker komma på vad han vill göra i livet.

Fundera på om deras erfarenheter liknar dina. Fundera också på hur deras
intressen och färdigheter passar ihop med deras egenskaper och värderingar.

Annikas beskrivning av sig själv:

Intressen

Arbete: När jag arbetade som servitris var jag mycket intresserad av vin och mat och av att hantera människor.
Fritid: Jag har alltid varit väldigt intresserad av naturen och hur den påverkas av oss människor.
Utbildning: Just nu läser jag in Naturvetenskapligt basår på Komvux. Ämnen som intresserar mig är biologi, matematik och kemi. Jag gillar även att lösa uppgifter.

Egenskaper

Tycker jag: Vad svårt! Jag skulle nog säga att jag är ordentlig, noggrann och fokuserad. Men jag är också en glad och lyhörd person.
Tror jag att andra skulle säga: Självsäker och ensamvarg tror jag att andra skulle säga.

Värderingar

Jag har en stark känsla för moral och att göra rätt för mig. Jag har en stark miljömedvetenhet.

Färdigheter

Arbete: När jag arbetade som servitris brukade jag få beröm för mina vinkunskaper och för mitt sätt att organisera mitt arbete.
Fritid: Jag är ganska duktig på att teckna. Jag har ofta med mig block och penna när jag är ute och promenerar.
Utbildning: Jag är bra på att strukturera information och att lära mig saker utantill.

Kontaktnät

Stödpersoner: Min syster är mitt bästa stöd och inspirationskälla.
Kontakter: En lärare som hjälpte mig att välja studieinriktning. En tidigare arbetskamrat som nu jobbar med miljöfrågor på ett stort företag.

Karims beskrivning av sig själv:

Intressen

Arbete: Just nu? Jag jobbar med ekonomin i familjens bokhandel. Men det intresserar mig inte. Däremot gillar jag att lösa problem. Det är intressant.
Fritid: Jag gillar att hålla på med musik.
Utbildning: Ämnen jag gillade i plugget? Svenska och religion kanske. Skulle nog gilla filosofi eller psykologi tror jag.

Egenskaper

Tycker jag: Jag tycker att jag är ganska slarvig. Jag glömmer ofta saker, men jag har många kompisar och är bra på att lyssna.
Tror jag att andra skulle säga: Min mamma skulle nog säga att jag är hjälpsam och generös.

Värderingar

Jag tycker att det är tråkigt att göra samma sak varje dag. Flexibla människor är mer spännande. Jag är ingen tävlingsmänniska. Det är roligare att jobba ihop med andra för att hitta på bra saker.

Färdigheter

Arbete: Blir det någon gång problem så brukar de ropa på mig. Det handlar alltid om något missförstånd. Jag kanske är bra på att lösa problem.
Fritid: Det är svårt att säga vad jag egentligen är bra på tycker jag. Jag är sångare i ett band. Det går ganska bra.
Utbildning: Jag har bra betyg i svenska och religion.

Kontaktnät

Stödpersoner: Mamma och pappa, kompisarna och min fotbollstränare.
Kontakter: Han som hjälpt oss boka spelningar med bandet. Min morbror känner en massa personer. Honom skulle jag kanske kolla med. Kunderna (stammisarna) som brukar komma till bokhandeln. Kanske också praktikhandledaren vid den senaste praktiken.

Hit vill jag

Vad vill du göra i framtiden? För att besluta om det behöver du veta vilka möjligheter som finns. Arbetsmarknaden förändras hela tiden, därför är det viktigt att du vet hur du söker information.

Den här delen i guiden hjälper dig att planera och kartlägga dina framtida mål. Det handlar också om att fatta beslut och värdera alternativa vägar till dina framtida mål.

Vad vill du göra i framtiden?

För att besluta om en utbildning eller ett framtida yrke behöver du känna till vilka möjligheter som finns.

I den här delen av guiden får du hjälp att:

  • värdera dina alternativ,
  • utforska dina möjligheter,
  • ta beslut.

Vet du vilka möjligheter du har?

Idag är antalet yrken och utbildningar större än
någonsin. Du behöver utforska dina möjligheter.
Det är också viktigt att du kan hitta information
om vilka yrken och utbildningar det finns.

Hitta yrken på Arbetsförmedlingens webbplatslänk till annan webbplats

Se till att ta reda på vilka möjligheter som finns!

Framtiden och arbetsmarknaden ändras hela tiden. Du kanske upplever framtiden som en berg- och dalbana där du kastas runt i branta stup, kurvor och höga toppar. Eller ser framtiden som ett schackspel som styrs av vad du och din motspelare gör. Möjligheterna beror på vilka strategier du väljer.

Du kanske ser framtiden som ett berg och du klättrar för att nå toppen. Vissa partier är lätta medan andra är branta och svåra. Din egen skicklighet, din utrustning och hjälp från andra gör att du kan nå ditt mål. En del upplever framtiden som ett tärningsspel där händelser sker slumpvis och där du förlitar dig på turen.

Oavsett hur du ser på framtiden så påverkar din syn på arbetsmarknaden dina strategier och mål när det gäller val av yrke och utbildning.

Arbetsmarknaden är en global och ständigt föränderlig plats. Den består av mer än 5000 yrken som hela tiden också förändras. På samma sätt förändras utbildningar.

Vilka alternativ är bäst för dig?

När du hittat ett antal alternativ gäller det att ta
reda på vilket som passar bäst. Genom att
jämföra alternativen på olika sätt blir det lättare att
att bestämma sig.

Tydliga mål är viktigt!

  • Det är lättare att gå framåt om du har ett tydligt mål att sträva mot.
  • Tydliga mål gör det också lättare att välja studiealternativ.
  • Dina mål ska alltid vara mätbara. De måste innebära en tydlig förändring. Då kan du bocka av varje delmål när det är klart.
  • Mål handlar mycket om att kunna ta beslut om till exempel studiealternativ. Det är bra om du känner till vilka faktorer som styr dina beslut.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Ibland kan det vara svårt att sätta upp mål och se möjliga vägar.

Den här delen hjälper dig att ta reda på vilka möjligheter och
mål du har. Det ger dig en tydligare bild av förutsättningarna och underlättar ditt val.

Exempel: Hit vill Annika och Karim

Annika: Hit vill jag

Jag vill absolut jobba med natur och miljö men jag vet inte exakt med vad. Jag kanske borde läsa vidare till agronom eller biolog? Eller jägmästare kanske?

En klasskompis ska läsa biologi på universitetet. Det kanske man skulle hänga på. Jag har i alla fall beställt hem några kurskataloger från nätet.

Karim: Hit vill jag

Jag vill i alla fall inte jobba med ekonomi. Mina föräldrar säger att musik är för osäkert som yrke. De vill att jag ska plugga vidare.

En sak som jag gillar är att hjälpa människor att lösa allvarliga problem. Jag kanske borde läsa till jurist, eller psykolog? Kurator kanske? Jag ska kolla vad det finns för utbildningar.

Annika: Hit vill jag

Jag vill absolut jobba med natur och miljö men jag vet inte exakt med vad. Jag kanske borde läsa vidare till agronom eller biolog? Eller jägmästare kanske?

En klasskompis ska läsa biologi på universitetet. Det kanske man skulle hänga på. Jag har i alla fall beställt hem några kurskataloger från nätet.

Karim: Hit vill jag

Jag vill i alla fall inte jobba med ekonomi. Mina föräldrar säger att musik är för osäkert som yrke. De vill att jag ska plugga vidare.

En sak som jag gillar är att hjälpa människor att lösa allvarliga problem. Jag kanske borde läsa till jurist, eller psykolog? Kurator kanske? Jag ska kolla vad det finns för utbildningar.

Övning: Utforska dina möjligheter

Det finns många utbildningsvägar att gå. Ett sätt att hitta nya vägar är att försöka vidga din syn på karriärmöjligheter. Det kan du till exempel göra genom att rita solar:

  1. Du skriver ned det yrkesområde du helst skulle vilja arbeta inom.
  2. Runt detta ord skriver du alla alternativa yrkesområden du kan komma på.
  3. Rita gärna fler solar med andra tänkbara områden.


När du kommit fram till några tänkbara alternativ kan du börja samla information om dem. Den informationen använder du sedan för att utvärdera alternativen.

Hur utforskar du dina möjligheter?

Glöm inte att det finns många sätt att ta reda på vilka möjligheter och alternativ du har att välja mellan.

Ta reda på fakta om:

  • Olika yrkens arbetsmarknad, framtidsutsikter och möjliga anställningsformer.
  • Utbildningar och kurser.
  • Möjliga skolformer, studieorter/länder och examen.

Det finns många utbildningsvägar att gå. Ett sätt att hitta nya vägar är att försöka vidga din syn på karriärmöjligheter. Det kan du till exempel göra genom att rita solar:

  1. Du skriver ned det yrkesområde du helst skulle vilja arbeta inom.
  2. Runt detta ord skriver du alla alternativa yrkesområden du kan komma på.
  3. Rita gärna fler solar med andra tänkbara områden.


När du kommit fram till några tänkbara alternativ kan du börja samla information om dem. Den informationen använder du sedan för att utvärdera alternativen.

Hur utforskar du dina möjligheter?

Glöm inte att det finns många sätt att ta reda på vilka möjligheter och alternativ du har att välja mellan.

Ta reda på fakta om:

  • Olika yrkens arbetsmarknad, framtidsutsikter och möjliga anställningsformer.
  • Utbildningar och kurser.
  • Möjliga skolformer, studieorter/länder och examen.

Övning: Värdera dina alternativ

Vilka yrkesområden kan vara intressanta för dig? Försök att göra en bild av dina alternativ. Börja med att skriva ett yrkesområde i mitten på solen. Runt omkring detta ord skriver du sedan möjliga yrkesområden som du förknippar med yrkesområdet i mitten. Prova gärna att göra flera solar själv på papper.

Värdera dina alternativ

Denna övning består av två delar. Först ska du fundera över möjliga yrkesalternativ. Sedan tittar du närmare på vilka inre och yttre faktorer som styr dina val.

Skriv ett yrkesområde du kan tänka dig på ett papper eller i ett dokument. Du kan skriva det yrke som du är mest intresserad av i mitten och sedan skriver du ned liknande yrken i en lista eller en ring runt om.

Till exempel målare.

Liknande yrken, på olika sätt, kan vara konstnär, konservator, murare, snickare, dekormålare, tapetserare med flera.

Ta yrkesbeskrivningarna i Arbetsförmedlingens Hitta yrken som hjälp. Längst ned på varje sida listas liknande yrken till den yrkessida som du besöker.

Hitta yrken på Arbetsförmedlingens webbplatslänk till annan webbplats

Inre faktorer som påverkar dig

Vilka inre faktorer tror du styr dina framtida mål och studieval? Inre faktorer kan vara saker som intressen, egenskaper, värderingar och färdigheter. Använd exempelpersonerna för inspiration.

Har du gjort övningen "Beskriv dig själv" under rubriken "Här"? Använd gärna det resultatet när du funderar över inre faktorer.

  • Intressen handlar om det du tycker om att göra.
  • Egenskaper handlar om ditt sätt att vara, din personliga stil.
  • Dina värderingar handlar om det du tycker är viktigt. De utgör grunden för vad du tycker är rätt eller fel.
  • Färdigheter handlar om inlärda förmågor, d v s det du lärt dig bli bra på.

Yttre faktorer som påverkar dig

Vilka i yttre faktorer tror du styr dina framtida mål och val av studiealternativ? Yttre faktorer kan vara sådant som bostad, ekonomi och familj, Försök att komma på så många som möjligt.

Titta på hur de två exempelpersonerna svarat för att få inspiration.

Vilka yrkesområden kan vara intressanta för dig? Försök att göra en bild av dina alternativ. Börja med att skriva ett yrkesområde i mitten på solen. Runt omkring detta ord skriver du sedan möjliga yrkesområden som du förknippar med yrkesområdet i mitten. Prova gärna att göra flera solar själv på papper.

Värdera dina alternativ

Denna övning består av två delar. Först ska du fundera över möjliga yrkesalternativ. Sedan tittar du närmare på vilka inre och yttre faktorer som styr dina val.

Skriv ett yrkesområde du kan tänka dig på ett papper eller i ett dokument. Du kan skriva det yrke som du är mest intresserad av i mitten och sedan skriver du ned liknande yrken i en lista eller en ring runt om.

Till exempel målare.

Liknande yrken, på olika sätt, kan vara konstnär, konservator, murare, snickare, dekormålare, tapetserare med flera.

Ta yrkesbeskrivningarna i Arbetsförmedlingens Hitta yrken som hjälp. Längst ned på varje sida listas liknande yrken till den yrkessida som du besöker.

Hitta yrken på Arbetsförmedlingens webbplatslänk till annan webbplats

Inre faktorer som påverkar dig

Vilka inre faktorer tror du styr dina framtida mål och studieval? Inre faktorer kan vara saker som intressen, egenskaper, värderingar och färdigheter. Använd exempelpersonerna för inspiration.

Har du gjort övningen "Beskriv dig själv" under rubriken "Här"? Använd gärna det resultatet när du funderar över inre faktorer.

  • Intressen handlar om det du tycker om att göra.
  • Egenskaper handlar om ditt sätt att vara, din personliga stil.
  • Dina värderingar handlar om det du tycker är viktigt. De utgör grunden för vad du tycker är rätt eller fel.
  • Färdigheter handlar om inlärda förmågor, d v s det du lärt dig bli bra på.

Yttre faktorer som påverkar dig

Vilka i yttre faktorer tror du styr dina framtida mål och val av studiealternativ? Yttre faktorer kan vara sådant som bostad, ekonomi och familj, Försök att komma på så många som möjligt.

Titta på hur de två exempelpersonerna svarat för att få inspiration.

Exempel: Annika och Karim värderar sina alternativ

Här är en beskrivning av hur Annika och Karim tänkte när de gjorde övningen.

Fundera över vilka faktorer som styr dig. Tycker du att exempelpersonerna prioriterat på något annat sätt?

Annika:

Inre faktorer som styr mig är mitt intresse för naturen och att lösa uppgifter. Andra faktorer kanske kan vara att jag tycker om att arbeta fokuserat, att jag är miljömedveten, att jag tycker om att teckna och att jobba med olika strukturer.

Viktiga yttre faktorer är att jag nu pluggar naturvetenskapliga ämnen på Komvux. Dessutom bor jag nära ett universitet där jag kan fortsätta plugga.

Några yrkesområden som jag väljer mellan är biolog, miljökonsult, systemekolog och kanske landskapsarkitekt eller arkeolog.

Karim:

Inre faktorer som jag blir påverkad av är att jag gillar musik, fotboll och kanske psykologi. Jag gillar också att lösa konflikter. Däremot gillar jag inte ekonomi och att göra samma sak varje dag.

En yttre faktor är kanske att min familj vill att jag studerar vidare.

Yrkesområden jag kan tänka mig är något som har med läkarvård eller musik att göra. Man kan ju till exempel jobba som akutläkare, tandläkare, psykolog, musiklärare eller musikproducent. Psykolog verkar kanske mest intressant.

Här är en beskrivning av hur Annika och Karim tänkte när de gjorde övningen.

Fundera över vilka faktorer som styr dig. Tycker du att exempelpersonerna prioriterat på något annat sätt?

Annika:

Inre faktorer som styr mig är mitt intresse för naturen och att lösa uppgifter. Andra faktorer kanske kan vara att jag tycker om att arbeta fokuserat, att jag är miljömedveten, att jag tycker om att teckna och att jobba med olika strukturer.

Viktiga yttre faktorer är att jag nu pluggar naturvetenskapliga ämnen på Komvux. Dessutom bor jag nära ett universitet där jag kan fortsätta plugga.

Några yrkesområden som jag väljer mellan är biolog, miljökonsult, systemekolog och kanske landskapsarkitekt eller arkeolog.

Karim:

Inre faktorer som jag blir påverkad av är att jag gillar musik, fotboll och kanske psykologi. Jag gillar också att lösa konflikter. Däremot gillar jag inte ekonomi och att göra samma sak varje dag.

En yttre faktor är kanske att min familj vill att jag studerar vidare.

Yrkesområden jag kan tänka mig är något som har med läkarvård eller musik att göra. Man kan ju till exempel jobba som akutläkare, tandläkare, psykolog, musiklärare eller musikproducent. Psykolog verkar kanske mest intressant.

Övning: Sätt upp mål

Här har du möjlighet att titta närmare på vilka mål du har i livet. Börja med att skriva ned dina huvudmål. Om du inte vet vad du vill jobba med så att du inte kan skriva ett huvudmål så kan du välja ett yrke som du är nyfiken på. Använd Arbetsförmedlingens tjänst Hitta yrken.

Begränsa dig gärna till tre huvudmål/yrken.

Titta gärna på exempelpersonerna för att få inspiration.

Värdera dina huvudmål

  • Fundera på vad som är bra och vad som är dåligt med varje huvudmål.
  • Skriv ned ett par saker som du uppfattar som positivt med yrket och ett par saker som du uppfattar som negativt.
  • Ett plus kan till exempel vara att du har stor erfarenhet inom ett valt yrkesområde. Ett minus kan till exempel handla om att studietiden känns för lång.

Titta på din sammanställning över dina framtida mål och hur du värderar dem. Är det nu något mål som du inte längre vill satsa på? Stryk det i så fall.

Dina delmål

Vad behöver du göra för att nå dina huvudmål? Försök skriva ned ett antal tydliga delmål under varje huvudmål.

Ett delmål kan till exempel vara att kontakta en person som jobbar i det yrke du är intresserad av. Det kan också vara att skicka efter ansökningshandlingar till en utbildning som går i riktning mot ditt mål. Använd gärna exempelpersonerna för att få inspiration.

Summering

På ditt papper eller i ditt dokument på skärmen ser du nu dina mål och delmål som de ser ut för tillfället. Det kan vara en bra början till en handlingsplan.

Läs mer om detta i nästa del av Välj & planera "Hur gör jag?" nedan.

Här har du möjlighet att titta närmare på vilka mål du har i livet. Börja med att skriva ned dina huvudmål. Om du inte vet vad du vill jobba med så att du inte kan skriva ett huvudmål så kan du välja ett yrke som du är nyfiken på. Använd Arbetsförmedlingens tjänst Hitta yrken.

Begränsa dig gärna till tre huvudmål/yrken.

Titta gärna på exempelpersonerna för att få inspiration.

Värdera dina huvudmål

  • Fundera på vad som är bra och vad som är dåligt med varje huvudmål.
  • Skriv ned ett par saker som du uppfattar som positivt med yrket och ett par saker som du uppfattar som negativt.
  • Ett plus kan till exempel vara att du har stor erfarenhet inom ett valt yrkesområde. Ett minus kan till exempel handla om att studietiden känns för lång.

Titta på din sammanställning över dina framtida mål och hur du värderar dem. Är det nu något mål som du inte längre vill satsa på? Stryk det i så fall.

Dina delmål

Vad behöver du göra för att nå dina huvudmål? Försök skriva ned ett antal tydliga delmål under varje huvudmål.

Ett delmål kan till exempel vara att kontakta en person som jobbar i det yrke du är intresserad av. Det kan också vara att skicka efter ansökningshandlingar till en utbildning som går i riktning mot ditt mål. Använd gärna exempelpersonerna för att få inspiration.

Summering

På ditt papper eller i ditt dokument på skärmen ser du nu dina mål och delmål som de ser ut för tillfället. Det kan vara en bra början till en handlingsplan.

Läs mer om detta i nästa del av Välj & planera "Hur gör jag?" nedan.

Exempel: Annika och Karim sätter upp mål

Annikas mål och delmål

Huvudmål 1:
Jag vill åka till Sydafrika. Jag har läst att Taffelberget vid Kapstaden har 3000 växter som bara finns där på hela jorden.
+ Jag har alltid velat åka dit. Om jag åker dit kan jag lära mig saker som jag har nytta av i min framtida utbildning.
- Jag har inte tillräckligt med pengar för att åka.

Delmål 1:
Ett delmål kanske kan vara att spara 200 kronor i månaden.

Huvudmål 2:
Jag har beslutat mig för att försöka klara en filosofie kandidatexamen på biologiska institutionen på universitetet.
+ Jag bor nära universitetet. Jag har läst in de ämnen jag behöver på Komvux. Jag är mycket intresserad av biologi.
- Jag är osäker på vilken inriktning som skulle passa mig.

Delmål 2:

  • Hämta information på universitetet.
  • Kanske tala med en student där, eller en studievägledare.
  • Välja kurs.
  • Skicka in ansökan.

Karims mål och delmål

Huvudmål 1:
Vi har pratat om att släppa en skiva.
+ Vi har en massa bra låtar.
- Det skulle betyda en massa jobb.

Delmål 1:
Jag ska börja med att snacka med en som vi känner som har producerat sin egen skiva.

Huvudmål 2:
Jag kanske vill bli någon sorts läkare eller psykiatriker. Då måste jag ju plugga vidare.
+ Intressant ämne.
- Mycket plugg.

Delmål 2:

  • Läsa katalogerna jag fått från pappa.
  • Välja utbildning.
  • Skriva ansökan.
  • Klara tentorna.

Annikas mål och delmål

Huvudmål 1:
Jag vill åka till Sydafrika. Jag har läst att Taffelberget vid Kapstaden har 3000 växter som bara finns där på hela jorden.
+ Jag har alltid velat åka dit. Om jag åker dit kan jag lära mig saker som jag har nytta av i min framtida utbildning.
- Jag har inte tillräckligt med pengar för att åka.

Delmål 1:
Ett delmål kanske kan vara att spara 200 kronor i månaden.

Huvudmål 2:
Jag har beslutat mig för att försöka klara en filosofie kandidatexamen på biologiska institutionen på universitetet.
+ Jag bor nära universitetet. Jag har läst in de ämnen jag behöver på Komvux. Jag är mycket intresserad av biologi.
- Jag är osäker på vilken inriktning som skulle passa mig.

Delmål 2:

  • Hämta information på universitetet.
  • Kanske tala med en student där, eller en studievägledare.
  • Välja kurs.
  • Skicka in ansökan.

Karims mål och delmål

Huvudmål 1:
Vi har pratat om att släppa en skiva.
+ Vi har en massa bra låtar.
- Det skulle betyda en massa jobb.

Delmål 1:
Jag ska börja med att snacka med en som vi känner som har producerat sin egen skiva.

Huvudmål 2:
Jag kanske vill bli någon sorts läkare eller psykiatriker. Då måste jag ju plugga vidare.
+ Intressant ämne.
- Mycket plugg.

Delmål 2:

  • Läsa katalogerna jag fått från pappa.
  • Välja utbildning.
  • Skriva ansökan.
  • Klara tentorna.

Att fatta beslut

Vi står ofta inför olika typer av valsituationer när vi måste ta beslut. Det kan gälla små beslut som vilken sorts bröd vi ska köpa i affären. Det kan också gälla större beslut som val av utbildning eller yrke.

Oavsett vad det gäller så påverkas vi av en mängd olika saker när beslutet ska tas.

Fundera över:

  • Varför du fattar ett beslut
  • Vem eller vad som påverkar dig
  • Vad du har för erfarenheter och möjligheter
  • Vad som motiverar dig
  • Vad som händer om du väljer att ta ett beslut
    eller att inte ta ett beslut

Det finns många påverkande faktorer då du ska ta beslut

  • Föräldrarna kanske vill att du ska arbeta i familjeförtaget.
  • Bästa kompisen kanske vill att ni ska åka och plocka apelsiner i Australien.
  • I media rapporteras att teknik utvecklas hela tiden och att det är en framtidsbransch.
  • Flick- eller pojkvännen kanske vill att du ska flytta med till en annan ort och plugga.
  • Din lärare tycker kanske att du som är så duktig på språk borde plugga utomlands.

Vilka faktorer påverkar just ditt beslut?

När du ska fatta beslut påverkas du av olika yttre och inre faktorer.

Exempel på yttre faktorer:

  • Skolan närmar sig sitt slut
  • Ditt arbete upphör
  • Någon i din omgivning driver på

Exempel på inre faktorer:

  • Du trivs inte i din nuvarande situation
  • Din ålder
  • Dina mål har ändrats
  • Din kulturella eller sociala bakgrund

Försök att alltid fundera igenom vad det är för faktorer som påverkar dig i olika beslutssituationer.

Vad innebär det att fatta beslut?

Att fatta viktiga beslut innebär ofta en förändring som påverkar oss på både på kort och lång sikt. Ett långsiktigt studieval kan till exempel leda till att du tillfälligt flyttar till en annan studieort.

Att fatta beslut handlar ofta om en process som består av flera steg. Om du till exempel beslutar dig för att bli ingenjör kan det första steget vara att skicka iväg ansökningshandlingen.

Men hur vet du att du tagit rätt beslut? En viktig signal är om det känns bra. Känns det inte bra ska du fråga dig vad som inte stämmer.

Tänk på detta när du ska ta ett beslut:

  • Stressa inte. Låt det gärna gå lite tid innan du bestämmer dig.
  • Fråga andra om du känner dig ensam i ditt beslut. Men tänk på att det är du som är ansvarig för ditt val.
  • Är ni kanske fler som ska fatta beslutet tillsammans (kompisarna, familjen)?
  • Fundera över vilka inre och yttre faktorer det är som styr ditt beslut.

Vilka strategier kan du använda för att fatta beslut?

Hur gör du när du ska ta ett beslut? Här är några förslag på strategier:

Erfarenhet - Titta på beslut du tagit tidigare. Utgå från beslut som betytt något positivt för dig. Hur gjorde du när du tog besluten?

Utmaning - Berätta om ditt beslut för en person som du har förtroende för. Be honom/henne ifrågasätta ditt beslut.

Mognad - Skriv ned det du vill fatta beslut om. Vänta några dagar eller veckor. Ta fram det du skrivit och tänk igenom om det fortfarande gäller.

Jämförelse - Föreställ dig att du inte kan genomföra ditt beslut. Fundera på ett nästan lika bra alternativ. Jämför!

Kombination - Väljer du mellan flera alternativ som är lika bra? Försök att kombinera dem. Om du till exempel väljer mellan lärare och psykolog kanske du istället kan satsa på att bli skolkurator.

Övning: Att fatta beslut:

I den här övningen får du hjälp att synliggöra vad som är viktigt för dig och ta fram ett tydligt underlag till dina beslut utifrån.

Börja med att skriva ned de utbildningar eller yrken du väljer mellan i rutorna här. Det spelar ingen roll i vilken ordning du skriver alternativen.

Viktiga faktorer

Vad är viktigt för dig när det gäller yrke eller utbildning? Det kan t.ex. vara viktigt att en utbildning finns utomlands, eller att arbetsmarknaden ser bra ut för ett yrke. Skriv ned de faktorer som är viktiga för dig.

Ange också hur viktig varje faktor är för dig på en skala från 1 - 9 (9 är mycket viktig och 1 är inte så viktig)

Sätt poäng

Sätt nu poäng på de faktorer som du skrivit ned beroende på hur mycket du tror att respektive faktor tillfredställs av de olika alternativen. (9 är full poäng, 1 är lägsta poäng.)

Summering

Summera dina poäng för de olika faktorerna. Är resultatet överraskande? Gå då tillbaka och titta på hur du har värderat de olika faktorerna och vilka poäng du har givit dem. Kanske saknas det någon viktig faktor eller så kanske du vill värdera alternativen annorlunda?


I den här övningen får du hjälp att synliggöra vad som är viktigt för dig och ta fram ett tydligt underlag till dina beslut utifrån.

Börja med att skriva ned de utbildningar eller yrken du väljer mellan i rutorna här. Det spelar ingen roll i vilken ordning du skriver alternativen.

Viktiga faktorer

Vad är viktigt för dig när det gäller yrke eller utbildning? Det kan t.ex. vara viktigt att en utbildning finns utomlands, eller att arbetsmarknaden ser bra ut för ett yrke. Skriv ned de faktorer som är viktiga för dig.

Ange också hur viktig varje faktor är för dig på en skala från 1 - 9 (9 är mycket viktig och 1 är inte så viktig)

Sätt poäng

Sätt nu poäng på de faktorer som du skrivit ned beroende på hur mycket du tror att respektive faktor tillfredställs av de olika alternativen. (9 är full poäng, 1 är lägsta poäng.)

Summering

Summera dina poäng för de olika faktorerna. Är resultatet överraskande? Gå då tillbaka och titta på hur du har värderat de olika faktorerna och vilka poäng du har givit dem. Kanske saknas det någon viktig faktor eller så kanske du vill värdera alternativen annorlunda?


Hur gör jag?

För att nå dina studiemål behöver du:

  1. Planera, genom att samla information och fatta beslut som leder dig mot dina mål. En bra planeringsteknik underlättar.
  2. Genomföra, genom att fullfölja dina studier. Du har då hjälp av att veta var du har för inlärningsstil.

Den här delen ger dig mer kunskap om din inlärningsstil, samt din planerings- och studieteknik.

Planerings- och studieteknik

Vet du var du befinner dig och vilka dina mål är? Då behöver du bestämma hur du ska nå dit. Planeringsteknik, inlärningsstil och studieteknik är viktiga faktorer när du ska nå dina mål.

Det är också viktigt att planera och ha en bra handlingsplan.

Planeringsteknik - En handlingsplan kan vara allt från en liten lapp med ett mål och några punkter till ett omfattande dokument med delmål och tidplan. Oavsett vad din handlingsplan gäller så har du alltid hjälp av att strukturera och skriva ned dina tankar.

Inlärningsstil - Din inlärningsstil är ditt sätt att lära. Den visar vad som passar dig bäst. Om du är medveten om hur du lär dig blir det enklare att välja utbildning.

Studieteknik - Din studieteknik är någonting du kan påverka själv. Du kan till exempel bli bättre på att anteckna eller se till att ljuset är bra där du sitter och pluggar. Det kan vara bra att veta för att du ska lyckas med dina studier.

Ge inte upp!

Ibland kan det kännas tungt att ta tag i alla praktiska detaljer som påverkar ditt studieresultat.

När du har gått igenom den här delen av guiden kommer du förhoppningsvis veta mer om just din planeringsteknik, inlärningsstil och studieteknik. Det gör det också lättare för dig att nå dina mål.

Att planera
Alla människor har planer för sitt liv. Det kan handla om något som ska göras samma dag, en resa, eller om större planer som berör din livssituation.

Planeringen kan handla om att du tänker igenom det som ska göras. Den kan också innebära att du skriver ned dina tankar i en handlingsplan.

Det finns flera fördelar med att skriva ned sin planering:

  • Stöd för minnet,
  • få en överblick,
  • skapa struktur,
  • tydligare mål,
  • en att-göra-lista.

Exempel: Hur gör Annika och Karim

Annika: Hur gör jag

Nu när jag bestämt mig för att läsa vidare är jag ännu mer motiverad till studierna på Komvux. Jag har hittat massor av information på nätet. Nu återstår att välja kurser på universitetet och göra en ansökan.

Jag är analytiskt lagd och tycker om att prova mig fram och lösa uppgifter. Nu när jag börjat plugga igen har jag bättre studieteknik och är mer välplanerad.

Karim: Hur gör jag

Jag har inte planerat så mycket. Jag har några kurskataloger hemma. Det skulle vara roligt att plugga i någon annan stad. Kanske finns det någon utbildning som ligger närmare jobben och arbetslivet än vad universiteten verkar göra?

Jag behöver veta varför jag ska lära mig något. Jag gillar grupparbeten, att få vara med och påverka och komma med idéer. När vi gör låtar är det ofta jag som skriver texterna. Har inte funderat så mycket på studieteknik. Jag läser i alla fall bäst med musik i bakgrunden.

Annika: Hur gör jag

Nu när jag bestämt mig för att läsa vidare är jag ännu mer motiverad till studierna på Komvux. Jag har hittat massor av information på nätet. Nu återstår att välja kurser på universitetet och göra en ansökan.

Jag är analytiskt lagd och tycker om att prova mig fram och lösa uppgifter. Nu när jag börjat plugga igen har jag bättre studieteknik och är mer välplanerad.

Karim: Hur gör jag

Jag har inte planerat så mycket. Jag har några kurskataloger hemma. Det skulle vara roligt att plugga i någon annan stad. Kanske finns det någon utbildning som ligger närmare jobben och arbetslivet än vad universiteten verkar göra?

Jag behöver veta varför jag ska lära mig något. Jag gillar grupparbeten, att få vara med och påverka och komma med idéer. När vi gör låtar är det ofta jag som skriver texterna. Har inte funderat så mycket på studieteknik. Jag läser i alla fall bäst med musik i bakgrunden.

Övning: Modell för handlingsplan

Här är ett exempel på en enkel handlingsplan. Den kan du använda oberoende av hur omfattande dina mål är.

Här är jag - Utgångsläget

Det är viktigt att du funderar över:

  • Hur mycket tid du har för att uppnå huvudmålet.
  • Vilka möjligheter och alternativ du har att välja mellan.
  • Om det finns några hinder att ta hänsyn till.
  • Eventuella osäkra faktorer, sånt som kan gå fel.
  • Vad du kan göra direkt.
  • Hur du vet om du lyckats eller inte.

Hit vill jag - Målet

Att sätta upp ett mål innebär att du skapar en riktning som hjälper dig behålla fokus på det du vill göra.

Försök att beskriva målet så tydligt som möjligt. Se till att det går att mäta så att du vet när det är uppnått. Det är svårt att mäta om något blivit bättre. Däremot kan du mäta om du läst färdigt en kurs.

Om huvudmålet är stort är det viktigt att du sätter upp tydliga delmål. När du klarar ett delmål vet du att du är på rätt väg och kommer klara huvudmålet. Ett exempel på delmål kan vara att lämna in en ansökan.

Här är ett exempel på en enkel handlingsplan. Den kan du använda oberoende av hur omfattande dina mål är.

Här är jag - Utgångsläget

Det är viktigt att du funderar över:

  • Hur mycket tid du har för att uppnå huvudmålet.
  • Vilka möjligheter och alternativ du har att välja mellan.
  • Om det finns några hinder att ta hänsyn till.
  • Eventuella osäkra faktorer, sånt som kan gå fel.
  • Vad du kan göra direkt.
  • Hur du vet om du lyckats eller inte.

Hit vill jag - Målet

Att sätta upp ett mål innebär att du skapar en riktning som hjälper dig behålla fokus på det du vill göra.

Försök att beskriva målet så tydligt som möjligt. Se till att det går att mäta så att du vet när det är uppnått. Det är svårt att mäta om något blivit bättre. Däremot kan du mäta om du läst färdigt en kurs.

Om huvudmålet är stort är det viktigt att du sätter upp tydliga delmål. När du klarar ett delmål vet du att du är på rätt väg och kommer klara huvudmålet. Ett exempel på delmål kan vara att lämna in en ansökan.

Övning: Gör en tidplan och en att-göra-lista!

Det är alltid bra att göra en tidplan och en att-göra-lista över hur du ska nå dina mål och delmål.
Skriv ned alla aktiviteter i ordningsföljd. Vid varje aktivitet anger du:

  • Vad som ska göras.
  • Vem som ska göra det.
  • Tid och datum för när det ska göras och när det ska vara genomfört.

Tänk på att vara flexibel! Det kan hända saker som gör att du måste göra ändringar i din handlingsplan. En väl genomarbetad plan är lättare att ändra.

Att tänka på

  • Använd din egna ord för att beskriva det som ska göras. Det är viktigt att du senare förstår hur du tänkte när du skrev planen.
  • Använd aktiva verb (skriv ord som till exempel undersök, kontakta, skicka e-post till, besök) för att beskriva vad som ska göras.
  • Var detaljerad.
  • Ta gärna hjälp av andra för att diskutera din plan.
  • Bestäm datum när aktiviteterna ska genomföras och när de ska vara genomförda.
  • Bocka av varje aktivitet när den är genomförd.
  • Tänk på att det är du som äger handlingsplanen. Det är bara du som bestämmer vad som ska finnas där och vad som ska ändras.

Det är alltid bra att göra en tidplan och en att-göra-lista över hur du ska nå dina mål och delmål.
Skriv ned alla aktiviteter i ordningsföljd. Vid varje aktivitet anger du:

  • Vad som ska göras.
  • Vem som ska göra det.
  • Tid och datum för när det ska göras och när det ska vara genomfört.

Tänk på att vara flexibel! Det kan hända saker som gör att du måste göra ändringar i din handlingsplan. En väl genomarbetad plan är lättare att ändra.

Att tänka på

  • Använd din egna ord för att beskriva det som ska göras. Det är viktigt att du senare förstår hur du tänkte när du skrev planen.
  • Använd aktiva verb (skriv ord som till exempel undersök, kontakta, skicka e-post till, besök) för att beskriva vad som ska göras.
  • Var detaljerad.
  • Ta gärna hjälp av andra för att diskutera din plan.
  • Bestäm datum när aktiviteterna ska genomföras och när de ska vara genomförda.
  • Bocka av varje aktivitet när den är genomförd.
  • Tänk på att det är du som äger handlingsplanen. Det är bara du som bestämmer vad som ska finnas där och vad som ska ändras.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Senast uppdaterad 05 november 2020