Ny i Sverige med barn 6-16 år på lättläst svenska
Ditt barn ska gå i skolan
I Sverige ska alla barn som är 6 – 16 år gå i skolan.
Det kallas skolplikt.
Skolan är gratis.
Du är viktig
när ditt barn går i skolan
Du som är förälder eller vårdnadshavare
ansvarar för att ditt barn går till skolan varje dag
och kommer dit i tid.
För att du ska få veta hur det går för ditt barn i skolan
bjuder skolan in dig till möten.
Det är viktigt att du är med på mötena.
Två vanliga möten:
- Utvecklingssamtal
Du träffar ditt barns lärare. Ni pratar om hur det går för ditt barn. - Föräldramöte
Du träffar lärare och andra föräldrar.
Du är också välkommen att kontakta skolan.
Fråga ditt barns lärare eller mentor
om du undrar något.
Förstår du inte svenska?
Då kan du få hjälp av en tolk.
Kontakta skolan och fråga om tolk.
Skolplikt och rätt till utbildning, skolverket.se
Utvecklingssamtal och skriftlig individuell utvecklingsplan, skolverket.se
Ditt barn ska få börja i rätt klass
När ditt barn ska börja skolan i Sverige,
är det viktigt att skolan vet vilken klass barnet ska gå i
och vad ditt barn redan kan.
Skolan frågar därför
- var ditt barn har gått i skolan
- vad ditt barn har lärt sig
- vilka intressen ditt barn har.
När skolan ska fråga dig och ditt barn kan en tolk vara med.
Bedömning av nyanlända elevers kunskaper, skolverket.se
Ditt barn kan få extra hjälp
Skolan kan hjälpa ditt barn på flera sätt.
Förberedelseklass
Har ditt barn precis kommit till Sverige
kan det passa bra att börja med vissa lektioner i en förberedelseklass.
I förberedelseklassen får ditt barn lära sig svenska
och förbereda sig för den vanliga klassen.
Ditt barn kan gå i förberedelseklass i högst två år.
I vissa skolor finns det inte någon förberedelseklass.
Förberedelseklass, skolverket.se
Svenska som andraspråk
Ditt barn kan läsa svenska som andraspråk.
Då är undervisningen anpassad
för att lära sig svenska som ett nytt språk.
Svenska som andraspråk handlar om att utveckla språket
genom att tala, lyssna, läsa och skriva.
För att ha rätt att läsa svenska som andraspråk
ska ditt barn
- ha ett annat modersmål än svenska
- eller ha svenska som modersmål men gått i skola i utlandet
- behöva extra stöd för att lära sig svenska
Modersmålsundervisning
Ditt barn kan få modersmålsundervisning.
Talar föräldrar eller vårdnadshavare ett annat språk än svenska
kan ditt barn få lära sig det språket i grundskolan.
Din rätt att läsa modersmål i grundskolan
Studiehandledning på modersmålet
Ditt barn kan få hjälp på sitt eget språk i olika ämnen.
Men ditt barn kan även få hjälp på ett annat språk än modersmålet.
Det gäller om ditt barn till exempel har gått i en skola
där undervisningen varit på annat språk än modersmålet
och ditt barn kan det språket bättre.
Studiehandledning på modersmålet, skolverket.se
Mer tid för svenska
Har ditt barn precis kommit till Sverige
kan skolan bestämma att ditt barn ska ha fler lektioner i svenska.
Då får ditt barn mindre tid i andra ämnen under en period.
Det kallas prioriterad timplan.
Prioriterad timplan kan gälla i högst ett år.
Prioriterad timplan, skolverket.se
Plan för ditt barn i högstadiet
Har ditt barn nyligen kommit till Sverige
och ska gå i årskurs 7, 8 eller 9
i grundskolan eller anpassad skola?
Då ska ditt barn göra en individuell studieplan
tillsammans med läraren.
Planen beskriver hur ditt barn ska nå målen
och bli behörig till gymnasiet.
Individuell studieplan, skolverket.se
Anpassad timplan för att bli behörig till gymnasiet
Ditt barn kan få en anpassad timplan
som ska hjälpa till att ge kunskap
som gör att barnet kan komma in på gymnasiet.
Då läser ditt barn färre ämnen, men får mer tid i varje ämne.
Ditt barn får lika många lektionstimmar totalt
som andra elever i samma årskurs.
Skolan väljer vilka ämnen som ditt barn behöver lära sig
för att komma in på gymnasiet.
Idrott och hälsa är alltid kvar.
Det ämnet får inte skolan ta bort.
Anpassad timplan, skolverket.se
Frågor?
Kontakta ditt barns lärare eller rektor
om du har frågor.
Du har rätt att få hjälp av en tolk
vid alla möten med skolan.